2006


2006

Onsdag 13 december 2006 kl 19.30 - Konserthallen (Stålforsskolan)
”A Christmas Show in a Glenn Miller Mood”
Jan Slottenäs Storband med sångsolister och sångkvartetten The Infourmation

Jan Slottenäs storband firade förra året sitt 20-årsjubileum. Vid sina framträdanden 2004 och 2005 i Konserthallen lockade man en så stor publik att alla faktiskt inte fick plats. Önskemålen har varit starka att ta hit dem för en ny konsert så snart som möjligt. Under november och december turnerar man i hela landet med sin ”Christmas Show”. Vi får då dels höra melodier ur Glenn Millers repertor såsom “Moonlight Serenade” och ”In The Mood” och dels julmusik såsom ”White Christmas”, ”Jingle Bells” och ”The Christmas Song”.

I en mycket fyllig konsert presenteras musiken av Jan Slottenäs Storband (17 man) och av sångerskan Samuela, sångarna Jens Berggren och Mikael Wikström samt sångkvartetten The Infourmation. Epitetet ”Sveriges Glenn Miller Orkester” fick Jan Slottenäs Storband av Bosse Stenhammar och Sveriges Radio efter orkesterns första säsong på Mosebacke 1990.

Storbandet bildades av Jan Slottenäs 1985. Alltsedan starten har Jan medvetet profilerat orkestern med inriktning på Glenn Millers musik och idag innehåller storbandets mapp en ansenlig Glenn Miller–repertoar. Bandet har även spelat med många kända svenska artister såsom t.ex. Putte Wickman, Arne Domnérus, Svante Thuresson, Charlie Norman, Sylvia Vrethammar, Roger Pontare, Meta Roos, Lill-Babs, Christer Sjögren, Charlotte Nilsson, Malena Ernman m.fl.

Köp din biljett i tid, för man har för vana att spela för utsålda hus.

upp

Onsdag 6 december 2006 kl 19.30 - Contrast
Claes Janson och Good Morning Blues

Att Good Morning Blues existerat i 38 år och bara bytt ut en enda medlem säger något om det inbördes förhållandet. Sju personer har med tiden slipats mot varandra och lärt sig acceptera varandras egenheter – eller tvingats resignera. Lika så gott!

Men trots aldrig så bra personkemi är musiker ett alltför egensinnigt släkte för att jobba ihop enbart på grund av trivsel. Det krävs en gemensam och meningsfull musikalisk nämnare. För Good Morning Blues ligger den i en bluesbaserad musik och repertoar med utflykter in på jazzens revir. Inget originellt recept, men hållbart. Här bjuds både basmat och raffinemang. Om man inte under alla dessa år hade bevarat aptiten och prövat nya sensationer hade Good Morning Blues för länge sedan upphört att finnas till. Ännu ett skäl till att Good Morning Blues hållit samman är att det står var och en fritt att utveckla sin egen musik i andra konstellationer och riktningar. De flesta har en etablerad position i Jazz-Sverige Good Morning Blues förutan. Orkestern har aldrig blivit någon musikaliska tvångströja, snarare en grupp att återvända till.

Grundtrion i Uppsala med Jan Wärngren, piano, Thomas Lindroth, bas och sång, samt Björn Sjödin, trummor, utökades 1967 med Claes Janson, sång och gitarr. Good Morning Blues var den enda låt man kunde tillsammans, därav namnet. Efter hand tillkom Thomas Arnesen, gitarr och sång, 1972; John Högman, saxofoner, 1974; och Bosse Broberg, trumpet, 1987. År 2004 ersattes Thomas Arnesen av Anders Johansson, gitarr och sång.

På mångas begäran kommer alltså det namnkunniga sjumannabandet till Eskilstuna igen. Vi bjuds på bluesbaserad musik och en repertoar med utflykter in i jazzens revir. Här kommer det att svänga med ett rejält bluesgung. Så stor publik som Jazzklubben hade på Contrast exakt på dagen för 6 år sedan kommer man nog aldrig att ha igen. Och naturligtvis var det UTSÅLT.

upp

Onsdag 29 november 2006 kl 19.30 - Contrast
Three Generations

Tenorsaxofonisten Hacke Björksten räknas till legenderna inom svensk jazz. Han kom som mycket ung från Helsingfors till Göteborg och startade sin karriär i Kenneth Fagerlunds orkester för att något senare pröva vingarna med ett eget band. Det stod inte länge på förrän han hamnade i Stockholm med engagemang på Nalen. Mellan 1955 och 1961 tillhörde Hackes band Nalens favoriter. För exakt 50 år sedan erövrade han Orkester-Journalens utmärkelse ”Gyllene Skivan” (= årets bästa skivinspelning ) för sin skiva ”On the Alamo”.

När det vankades nya toner med rock och pop tog han en lång time out och utbildade sig till civilekonom och musicerandet blev en fritidssysselsättning. Numera är det åter musiken, som står i centrum för den glade pensionären Björksten. Det är bara prästbetyget, som skvallrar om att han nått den rangen, för i sinnet är han fortfarande 20-åringen, som spelar med intensiv glöd och passion för jazzen. Någon har sagt, att han är en ”helsvart” tenorist, för ur saxofonen väller det fram blod, svett och ånga. Han är dessutom utrustad med en stor rytmisk artär samt älskar att stå på scenen för att få tillfälle att berätta för publiken om sin musik.

Med konstellationen ”Three Generations” har han fått samman ett band, som består av det bästa som finns i landet. I frontlinjen har han sällskap av trumpetaren Karl Olandersson, som tillsammans med pianisten Mathias Algotsson bildar den yngsta delen av bandet. Basist är Hans Backenroth och bakom trummorna hör vi den rutinerade Ronnie Gardiner.

Kvintetten bjuder på musik, som är melodiös och harmonisk och har en påtaglig sväng. Repertoaren innehåller standardlåtar ur ”The Great American Songbook” och musik från gruppens CD, som heter just ”Three Generations”.

upp

Onsdag 22 november 2006 kl 19.30 - Contrast
We Remember Ellington

Duke Ellington, en av de verkligt stora inom jazz- och populärmusiken, hyllas den 22 november på Contrast av en kvintett bestående av flera av Sveriges verkliga toppmusiker.
 
På trumpet har vi Mårten Lundgren från Malmö där han bl a spelar med Tolvan Big Band.
Claes Brodda, som vi senast hörde med Harlem Jazz Camels, trakterar flera olika saxofoner samt klarinett i en stil som verkligen passar Ellingtons musik.
Eskilstunasonen Arne Wilhelmsson spelar kontrabas och har under åren spelat med många av jazzens stora ex. vis Benny Goodman, Zoot Sims, Barney Kessel m fl.
Bakom trummorna sitter Leif "Gus" Dahlberg som vi ofta hört på Contrast i olika kombinationer.
Pianisten Kjell Fernström kompletterar bandet med sitt fina pianospel som han utvecklat under sina över 50 år som musiker.
 
På repertoaren står naturligtvis flera av Ellingtons kända kompositioner som "In a Mellow Tone", "Take the A-train", "In a Sentimental Mood" och många andra låtar från Ellingtons penna. Mellan låtarna blir det en och annan historia om och kring Ellington och hans liv.

upp

Onsdag 8 november 2006 kl 19.30 - Contrast
Planet Jazz: Kind of Blue - A Tribute to Miles, Cannonball & Coltrane

Miles Davis på Contrast

”Kind of Blue” är en av jazzhistoriens viktigaste skivor. Den spelades in av Miles Davis Sextet 1959 och har haft mycket stor betydelse för jazzens utveckling. Musikerna var då Miles Davis, Cannonball Adderly, John Coltrane, Bill Evans, Paul Chambers och Jimmy Cobb. Bandet Planet Jazz hyllar och framför musik förknippad med just skivan ”Kind of Blue”.

Musiken presenteras av en hårdsvängande sextett innehållande just två amerikanska musiker. Trumslagaren Sebastian Voegler och basisten Kenji Rabson härstammar båda från New York. Martin Sjöstedt, som kanske är mest känd för sitt svängiga basspel, spelar här piano! I fronten har vi de svenska stjärnskotten Fredrik Kronkvist på altsax, Karl Olandersson på trumpet och tenoristen Mattias Carlsson.

upp

Fredag 3 november 2006 kl 20.00 - Konserthallen
Lill Lindfors med Hector Bingert och Claes Crona Trio

Helkväll med Lill Lindfors i Konserthallen

Eskilstuna Jazzklubb har under flera år och på mångas begäran försökt att få till en konsert med Lill Lindfors i huvudrollen. Efter Stefan Dahlbergs Majgala den 3/5 i Konserthallen, där Lill medverkade som en av många gästartister, fick Jazzklubben åter många samtal om att vi borde ta hit Lill som huvudperson i en egen konsert. Det har nu lyckats och Lill kommer att framträda i Konserthallen den 3/11 med Hector Bingert och Claes Crona Trio under rubriken "Ett Möte i Jazzens Anda".

Hela Sverige har ett slags relation till Lill Lindfors och hela Europa tappade hakan, när Lill tappade kjolen i Melodifestivalen 1985 - Lill med sin magiska och sensuella utstrålning, som det är svårt att värja sig mot. Med den här konserten har Lill varit i Spanien och sedan också turnerat i Sverige och Norge de senaste tre åren. Lill tillhör som bekant en av Sverige "bredaste" och absolut populäraste artister och det bevisar hon i den här konserten, som består av bl a latinmusik och kända standardlåtar.

Hector Bingert (från Uruguay) är saxofonisten, flöjtisten och klarinettisten, som har spelat med Sammy Davis Jr och Nat King Cole i Sydamerika. I Sverige är han känd med sin egen grupp "Latin Lover", som gjort succé på såväl festivaler som klubbar runt om i Europa. Hector har spelat med Lill under många år och är en av Lill´s största musikantfavoriter.

Claes Crona trio ser man ofta bakom olika världsstjärnor. Under senare år har han ofta turnerat med Toots Thielemans, Georgie Fame, Stacey Kent, Svante Thuresson, Putte Wickman, Viktoria Tolstoy, Scott Hamilton m fl.

upp


Onsdag 25 oktober 2006 kl 19.30 - Contrast
Harlem Jazz Camels
 
Swingmusik i svensk version med ett litet storband
 
Harlem Jazz Camels som bildades 1978 har ambitionen att åter väcka liv i den swingtradition som skapades av småbanden omkring Duke Ellington, Teddy Wilson, Fletcher Henderson m. fl. Det resulterar i en lätt arrangerad musik framförd av eliten bland svenska swingmusiker.
 
Den internationellt mest kände orkestermedlemmen är Bent Persson på trumpet och kornett. Som solist har han turnerat i Australien, Japan och USA samt i Europa. Göran Eriksson - altsax och klarinett, är som Bent medlem i Kustbandet och turnerar även han då och då i Europa som gästsolist. Claes Brodda - klarinett, tenor och barytonsax, leder ett eget storband ”The Melodians” där han skriver de flesta arrangemangen. Han har också varit medlem i Ronnie Gardiners ”Gröna Lund-Band”. Stephan Lindstein - trombon, men spelade även tidigare piano. Senast hörde vi honom i år med Jack Lidström på Contrast. I kompet hör vi Lars Lindbeck - bas, Göran Stachewsky - gitarr och banjo, Sigge Dellert - trummor och Ulf Lindberg - piano. Alla musiker med lång erfarenhet av swingmusik i svensk form.

Harlem Jazz Camels har spelat på åtskilliga festivaler och klubbar både i Sverige, Norge, Finland Danmark samt Holland och Tyskland. Dessutom har man spelat in två CD-skivor.

upp


Onsdag 19/10 2006 kl 19.00 - Contrast
”Norrland” med Johan Norberg & Jonas Knutsson

Johan Norberg – gitarr och Jonas Knutsson – saxofoner, är två jazzmusiker från Västernorrland, som för länge sedan lämnat sin barndoms landsände. Ändå är Norrland något som förenar dem och inte bara geografiskt. Man känner igen stämningen, men inte bara den. I deras musik kan man höra höfläktarna, snöskotern på fullt varv och myggen. Allt det som finns i ett kulturarv. Ett program med ljus, norrländsk jazz med ett folkmusikaliskt uttryck och med fantastiskt roliga skrönor från trakterna utmed Umeälven berättade med underbar norrländsk humor.

2004 kom en CD med titeln ”Norrland”. Det är en skiva där folkliga tongångar och jazziga slingor vävs samman i en sinnlig och lite vemodig dialog. Den eftertänksamma musiken andas doften av gran och stillsamma vildmarker.

Gitarristen Johan Norberg rankas idag – efter sina två soloalbum – som en av de främsta akustiska gitarristerna i Skandinavien. Hans sound passar perfekt med en svenskklingande världsmusik. Sedan 17 år tillbaka bildar han duon ”Chapter 2” tillsammans med trombonisten Nils Landgren och med honom har han gjort fler än 300 konserter, varav en arrangerad av Eskilstuna Jazzklubb i Eskilstuna på en utsåld Eskilstuna Teater. Han har bland många andra även samarbetat med sångerskorna Viktoria Tolstoy och Rigmor Gustafsson. Han håller ofta också Master Classes.

Jonas Knutsson är jazzmusikern och saxofonisten, som hittar sin inspiration inte bara inom jazzmusikens område utan även i den svenska folkmusikskatten. Han har bland många andra samarbetat med Lena Willemark och Ale Möller i grupperna Nordan och Enteli och är även anlitad som pedagog för såväl storband som mindre musikaliska grupperingar.

upp


Onsdag 11 oktober 2006 kl 19.30 - Eskilstuna Teater
Titti Sjöblom och Ehrling Eliasson med Johan Lewin Kvartett

Titti Sjöblom började sjunga redan i två års ålder tillsammans med sin mamma, Alice Babs och gjorde skivor, radio och TV under hela sin barndom. Första scenframträdandet var på Johanneshov i Stockholm där hon sjöng Droppen Dripp, i samma gala som Sammy Davies Jr och Ingrid Bergman. Andra gången hon stod på scenen var på Scandinavium i Göteborg som Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar. Första krogshowerna och folkparksturnéerna var med Charlie Norman och Lennie Norman i mitten på 70-talet.

Tittis musikalitet och mångsidighet har gjort att hon genom åren har framträtt med allt från barnvisor, till jazz, gospel, visor och pop tillsammans med många av våra allra främsta musiker såsom Bengt Hallberg, Per-Erik Hallin, Kjell Öhman, Arne Domnérus, Rune Gustafsson, Lars Erstrand och Janne Schaffer.

Ehrling Eliasson är en äkta Norrlänning, närmare bestämt ifrån Ångermanland i hjärtat av Höga Kusten. Han är något av en tusenkonstnär och mångsysslare men försörjer sig sedan mitten på 80-talet som musiker, kompositör och sångare på heltid. I tio års tid turnerade han som basist med dragspelaren och legenden Hans-Erik Nääs. Ehrling är en fullkomligt lysande gitarrist, som spelar allt från "gammel-tjo" till pop och rock. Hans specialitet är lyriska visor och ballader.

Ibland uppträder han helt ensam som programledare, toast-master eller som underhållare som varvar egna och andras sånger med allehanda upptåg och historier. Han är en ackompanjatör av yppersta klass, vilket många sångare och instrumentalister fått åtnjuta bl a Helen Sjöholm, som han samarbetade med i många år. Tillsammans med Titti Sjöblom turnerar Ehrling numera flitigt i Sverige och utomlands, ofta i samarbete med körer, storband, blås- och stråkorkestrar men för det mesta är det två röster och en gitarr som har klingat i våra kyrkor, idrottshallar och konserthus.

MUSIKALISKT SVÄNGRUM
Programmet innehåller personliga egna tolkningar av
• Evergreens
• Ballader
• Gladjazz
• Musik från den svenska swingepoken

Titti och Ehrling - två röster och en gitarr - samarbetar här med Johan Lewin Kvartett, som förutom Johan Lewin på tenorsax består av Magnus Ludwigsson vid pianot, Hasse Larsson på bas och Marcus Lewin bakom trummorna.

Varken Johan Lewin eller Marcus Lewin behöver väl någon närmare presentation, men vi kan i korthet konstatera att de vid senaste utdelningen av Eskilsstatyetten tilldelades denna för sina insatser som musiker. De fick statyetten för att de är goda ambassadörer för Eskilstuna.

Johan Lewin är sedan 2000 på näst intill heltid engagerad av Robert Wells i hans Rhapsody in Rock. Han turnerar världen över liksom hans bror Marcus gör med den norska gruppen Brazz Brothers. Tillsammans är de sedan 1994 medlemmar av sextetten OLEO, som framför musik med rötterna i bebop-traditionen. Under åren har gruppen vid ett flertal tillfällen engagerats av Sörmlands Musik & Teater för mängder av pedagogiska skolspelningar. Detta för att bara nämna något från deras långa meritlistor.

upp


Onsdag 4 oktober 2006 kl 19.30 - Contrast
Jack Lidströms Hep Cats

Tradjazz på Contrast

På onsdag bjuds det på riktigt härlig tradjazz med den legendariske trumpetaren Jack Lidström och hans Hep Cats. Denna sextett bildades 1947 som ett skolband av då blott femtonårige Jack. Gruppen är internationellt ryktbar ända sedan slutet av 50-talet och ett flertal CD har spelats in och fått mycket goda omdömen av recensenterna. Hep Cats har vid ett mängd tillfällen framträtt i TV, jazzklubbar, och i kyrkor runt om i Sverige och även nyligen genomfört en turné i Tyskland.

Musiken har djupa rötter i traditionen med en stor swing- och blueskänsla. Vi kommer att bjudas på odödliga låtar från 30-, 40- och 50-talet. Många nummer är från Louis Armstrongs drömsextetts repertoar. Bandet består av Jack Lidström – trumpet och sång, Stephan Lindstein – trombon, Torsten Ahlberg – klarinett, Per Larsson – piano, Jan Bergnér – bas och Charlie Lidström – trummor.

Succén på Contrast 2002 är efter fyra år på mångas begäran åter tillbaka i Eskilstuna.

upp


Onsdag 20 september 2006 kl 19.30 - Eskilstuna Teater
e.s.t. - Esbjörn Svensson Trio

e.s.t. till Teatern 20/9

e.s.t. - Esbjörn Svensson Trio är Sveriges nationellt och internationellt mest kända jazzgrupp, som sällan hörs i Sverige och då endast i de verkligt stora konserthusen. Turnéschemat visar att konserterna numera framförs i Paris, London, Tokyo, Sydney, Montreal och New York, för att bara nämna några platser. Det är med andra ord helt unikt att de kan framträda i Eskilstuna på vår Teater. För 10 år sedan hade vi nöjet att höra dem i en clinic för vår Musikskolas elever och en mindre konsert på Bruket, allt arrangerat av Eskilstuna Jazzklubb. Sedan dess har trions musikaliska framgång varit exempellös och välförtjänt.

Då som nu får vi höra Esbjörn Svensson - piano, Dan Berglund - bas och Magnus Öström - trummor. Detta är ett tillfälle att höra e.s.t. som sannolikt aldrig återkommer till Eskilstuna.

Fylligare information och bilder återfinns på hemsidan www.est-music.com

- - - - -

e.s.t. är ett fenomen; en jazztrio som ser sig självt som ett popband, som spelar jazz, som istället för den traditionella uppdelningen kapellmästare / kompmusiker sökt en väg där alla i bandet har lika stort värde, som inte bara spelar på vanliga jazzklubbar utan också lika ofta spelar på ställen reserverade för rockmusik, som använder ljuseffekter och rökmaskiner under sina konserter, som får publiken att sjunga allsång i låtar som Thelonious Monk´s "Bemsha Swing", är en trio som fullständigt ställt begreppet "jazztrio" på ända. När bandet släpper skivor hittar man dem genast på popförsäljningaslistor och deras videor spelas på MTV Scandinavia. Med deras unika ljudlandskap, där man kan höra allt från jazz, drum´n´ bass, electronica, funk, pop och rock likväl som klassisk musik, har e.s.t. hittat en publik, som spänner från den mest inbitne jazzfanatikern till vilket hip-hopkid som helst. Kritiker och publik världen över är överens. e.s.t. är definitivt ett av de mest innovativa jazzbanden i världen idag.

Öppenhet, nyfikenhet och risktagande är tre grundpelare på vilka Esbjörn Svenssons konstnärskap vilar. "Jag spelar piano mest för att vi inte hade något annat instrument hemma. Egentligen ville jag helst spela trummor. När jag var liten satte jag ihop ett trumset av olika grejor och försökte låta som "The Sweet" i Ballroom Blitz. Men när det visade sig att Magnus Öström spelade trummor beslöt jag att spela piano istället. Magnus och jag växte upp tillsammans och har spelar ihop se´n början. När Magnus fick sitt första riktiga trumset, bar han över det till vårt hus och så började vi att spela. Vi hade ingen aning om hur man gjorde men det var väldigt kul. Eftersom vi inte hade någon lärare och ingen sa åt oss hur man skulle göra så kunde vi allteftersom utveckla vår musik på ett alldeles eget, personligt och unikt sätt".

Från mitten av åttiotalet etablerade sig Svensson och Öström som unga lovande kompmusiker på den svenska och danska jazzscenen. De startade trion redan 1990, men det dröjde ända till 1993 innan de fick möjlighet att spela in en CD. Det var också då som de träffade Dan Berglund. De blev båda faschinerade och imponerade av energin och kreativiteten i hans spel och lyckades värva honom till trion.

1993 släppte e.s.t. sin debutskiva "When Everyone Has Gone" (Dragon Records) och 1995 släpptes liveskivan "Mr. och Mrs Handkerchief" som i övriga världen, sex år senare, givits ut som "e.s.t. Live -95" (ACT).

På mitten av nittiotalet hade trion redan gjort sig ett namn på den svenska musikscenen och också rott iland ett skivkontrakt med pop-skivbolaget Diesel Music. Det första albumet på den nya etiketten Superstudio Gul släpptes samma år (1996) och sålde snabbt över 10.000 ex i Sverige. Och genast började det regna utmärkelser över trion. Esbjörn Svensson blev utsedd till Årets Jazzmusiker både 1995 och 1996. År 1998 fick han en grammis som"Bästa kompositör" och trion fick Grammis för skivan "Winter in Venice" (1997).

När "From Gagarin´s Point Of View" släpptes 1999 var det den första e.s.t.-skivan, som gavs ut utanför Skandivanien via det tyska skivbolaget ACT. Detta och konsertframträdanden vid JazzBaltica och Montreux Jazz Festival blev startskottet för det internationella genombrottet.

Ett år senare kom "Good Morning Susie Soho" och trion utnämndes till "Trio of The Year" av den engelska tidskriften Jazzwise. e.s.t. gjorde också den omtalade"Rising Star" - turnén och spelade på alla de stora jazzfestivalerna i Europa. Samtidigt släppte Sony Columbia CD:n "Somewhere Else Before" i USA, vilket var en kombination av skivorna "From Gagarin´s Point Of View" och "Good Morning Susie Soho".

Utgivningen av e.s.t.´s "Strange Place For Snow" följdes upp av en nio månader lång turné, inte bara genom hela Europa utan också USA och Japan. En del av musiken blev också filmmusik till den franska filmen "Dans ma peau", vilken regisserades av den franska skådespelerskan och manusförfattaren (8 Women) Marina de Van. Albumet fick också massor av priser såsom "Jahrespreis der Deutschen Schalplattenkritik" (Tyska skivakademien), "German Jazz Award", Choc de l´année" (av franska tidningen Jazzman), den franska grammisen "Victoire du Jazz" som bästa internationella akt och också "Revelation of the Festival", ett speciellt pris från MIDEM. 2003 släppte trion sin senaste skiva "Seven Days Of Falling". Albumet gick genast upp på försäljningslistorna i Tyskland, Frankrike och Sverige (nr 15). Skivan släpptes också i USA, Japan och Sydkorea. Trion var också förband till K.D. Lang på hennes USA-turné, där de spelade på utomhusarenor och stora konserthus för sammanlagt över 50.000 personer. I Europa har e.s.t. blivit en stor konsertattraktion, där de själva fyller de stora konserthusen. Över 100.000 personer såg e.s.t. under de 12 månader, som följde på utgivningen av "Seven Days Of Falling". Som ett resultat av allt detta utnämndes e.s.t. nyligen till "European Artist Of The Year", framröstade av 23 jurymedlemmar från lika många länder. Den 3 december 2004 mottog trion priset, det så kallade "Hans Koller Prize" på en gala i Wien.

Och resan fortsätter. Den 26 januari 1995 släpptes deras nästa album "Viaticum". Ordet är ett gammalt romerskt uttryck för mat och annat, som du behöver ta med dig på en resa (i denna värld eller in till nästa) och e.s.t.´s resa kommer att fortsätt med intensivt turnerande, vilket kommer att ta dem till de största konserthusen och festivalerna i Europa, Japan, Sydkorea, Kina, Australien och USA.

upp


Torsdag 27 april 2006 kl 19.00 - Contrast
Vocation

Sex heta röster i perfekt samklang: Vocation

”Underhållning på flera plan – musikaliskt som verbalt, humoristiskt och träffsäkert.”
DN om Gals & Pals och Vocations gemensamma konsert på Mosebacke nov 2005.

Allt från finstämda visor till svängiga jazzlåtar kan det bli när vokalgruppen Vocation går upp på scen. Gruppen bildades på Musikhögskolan i Stockholm 1999 och har sedan dess uppträtt på Berns, Nalen, Mosebacke och olika jazzscener runt om i landet.
Under hösten 2003 var Vocation tillbaka på Kungliga Musikhögskolan för att ta en konstnärlig kandidatexamen som grupp, något som aldrig tidigare skett i skolans historia.
I Holland vann Vocation publikpriset vid en internationell vokalgruppsfestival. Sommaren 2005 uppträdde gruppen på den internationella jazzfestivalen i Pescara. I februari 2006 släppte gruppen sin nya skiva med namnet ”Vocation” vid en releasekonsert på Fasching.

Vocation består av Helena Insulander, Johan Lundgren, Josefin Nygren, Rolf Pilotti, Eleonor Ågeryd och Jonas Åman. De uppträder inte bara som à capella-grupp utan ofta tillsammans med musiker i olika konstellationer. På turnén i Sörmland beledsagas de av några av landets mest begåvade unga jazzmusiker: Martin Persson – piano, Martin Höper – bas, och Jon Persson – trummor.

Vocation ersätter Voice Boys som utgått ur MusikCykeln.

upp


Lördag 22 april 2006 kl 20.00 - Eskilstuna Teater
CLAES JANSON och KJELL ÖHMAN om CORNELIS VREESWIJK

Cornelis Vreeswijk på Eskilstuna Teater

”I det lilla hamnsamhället Ijmuiden i Holland födde Jeanne, hustru till åkaren Jakob Vreeswijk, sitt första barn. Märkvärdigare var det inte. Barnet döptes till Cornelis.”

Följ med på Åke Arenhills upptäcktsfärd genom Cornelis Vreeswijks drygt 50-åriga liv i denna musikaliska berättelse. Resan bjuder på en mängd ”pikanta detaljer” för såväl den oinvigde som den mer kunnige Vreeswijksentusiasten. Den Cornelis, som denna berättelse beskriver, är kanske mer obekväm, men betydligt närmare sanningen vare sig det gäller kärleken, pengarna eller det vilda levernet.

Den här berättelsen är annorlunda på grund av att den dels blandar Cornelis odödliga visor om Fredrik Åkare, Assistenten och den söta Cecilia Lind med monolog och teater. Annorlunda för att den är skriven med hjälp av Cornelis närmaste omgivning, vänner och familj, från uppväxten i Holland till de beryktade besöken på restaurangen Den Gyldene Freden med trubadurkollegorna.

Vem lämpar sig bättre än Claes Janson, en av Sveriges största jazz- och bluessångare, Cornelis vän och tillika kollega, att förmedla denna saga. Claes, som även tidigare har tolkat Cornelis musik och diktning, tilldelades 1992 års Cornelisstipendium med juryns motivering: ”ett musikaliskt naturbarn, som frestar oss med sitt snillrika sound och den kroppsliga närvaron i sin viskningar och vrål.” En värdig tolkare av denna saga med andra ord.

I den här föreställningen tar han steget fullt ut och gör, tillsammans med Kjell Öhman på klaviatur, en helgjuten musikberättelse om Cornelis intressanta liv. Textens genuina ursprung, dvs Åke Arenhills mycket speciella berättarteknik tillsammans med Claes Jansons härliga sång och Kjell Öhmans väl avvägda arrangemang ger föreställningen den tyngd och trovärdighet, som tidigare berättelser saknat. Detta sammantaget gör att sagan står i en klass för sig.

Svenska Dagbladets Sven Malm skrev i sin recension vid premiären av ”Den Flygande Holländaren” följande: ”Detta är nog den bästa sceniska sammanfattningen av Vreeswijks konst hittills”.

Den gestalt, som ständigt beskrevs med svarta rubriker, hamnar här i skymundan. Istället talas det om en blivande trubadur, som växte upp mitt i eländigt krig, där även svält och sjukdomar påverkade chanserna för överlevnad. Den handlar om barns otroliga förmåga att hitta på och finna lekar. Dessa skiljde sig dock markant från de traditionella barnlekarna. Dessa lekar blev extra jobbiga om man var kort och tjock …

Trots att han var från ett annat land och en främmande kultur kom Cornelis att blända oss lyssnare, både medborgarna och de svårflirtade recensenterna med sin språkkonst. Hans känsla för användandet av det nya språket, vilket gav klara beskrivningar och vackra bilder var imponerande. En del påstår att han även kom att utveckla det svenska språket genom sina visor. Inte dåligt för en person, som lärt sig ett främmande språk via serietidningar. Cornelis var ju som bekant en främling. Han var en holländsk invandrare. Han var den flygande holländaren.

Idag, nästan 20 år efter hans död, är Cornelis kanske större och mer populär än någonsin bland ”medborgarna” - i alla åldrar.

Kom och möt honom i Claes Jansons imponerande gestalt och låt dig själv imponeras.

upp


Onsdag 19 april 2006 kl 19.30 - Contrast
Torben Walldorff Quartet

Torben Walldorff Quartet, en ny bekantskap för Eskilstunapubliken.

Med ett tätt och dynamiskt kvartettspel och välbalanserade solon presenterar gruppen en musik som till stor del bygger på Torbens egna kompositioner. Både hans snabba låtar och balladerna präglas av en intrikat harmonik, mjukhet och välbalanserat samspel.

Kvartetten består av danskfödde Torben Walldorff på gitarr. En mycket känslig och varm ton präglar hans gitarrspel. Torben har lång erfarenhet som musiker med bl a studier vid Berklee i USA. Många turnéer i USA har resulterat i en CD inspelad i New York, vilken släpps nu under våren.
På saxofoner hör vi Karl-Martin Almqvist, som gästat Eskilstuna flera gånger i olika konstellationer. Han tillhör utan tvekan eliten bland Sveriges yngre jazzmusiker.
Christian Speering på kontrabas hörde vi senast i mars på Contrast tillsammans med Linda Pettersson. Även han är en Sveriges främsta jazzmusiker.
Bakom trummorna sitter Peter Nilsson, en trummis som verkligen lyssnar och formar en organisk, musikalisk miljö.
En flödande och svängig helhet karaktäriserar kvartetten som låter varje instrument vara lika betydelsefullt.

upp


Fredag 7 april 2006 kl 20.00 - Eskilstuna Teater
GEORGIE FAME med SANDVIKEN BIG BAND

Georgie Fame sjunger tillsammans med Sandviken Big Band i Eskilstuna under en exklusiv turné med endast 2 framträdanden i Sverige. Eskilstuna Jazzklubb har lyckats locka honom till Eskilstuna igen.

Georgie Fame föddes som Clive Powell 1943 i Lancashire, England. Larry Parnes gav den talangfulle organisten namnet under tidigt 60-tal efter en rekommendation av låtskrivaren Lionel Bart. Parnes hade redan en Power, en Wilde, en Eager och en Fury. Nu behövde han bara en Fame.
Det tog några år innan Georgie och hans band The Blue Flames hade kommersiell framgång, men han var en betydande kraft i att popularisera tidig R&B och bluebeat på Londons berömda Flamingo Club. ”Rhytm And Blues At The Flamingo” släpptes 1964, och senare det året kom listettan ”Yeah Yeah”.
Fames jazziga nasala framtoning, som påminde om Mose Alison, gjorde ”Yeah Yeah” till en av decenniets klassiker. Han fortsatte med ytterligare 11 rejäla hits, bland andra listettorna ”Get Away” och ”The Ballad Of Bonnie And Clyde”. Den senare blev också en Top 10 single i USA 1968.
Georgies framgångar och profil ledde under några år i slutet av 60-talet till engagemang som sångare med Count Basie både i USA och Europa.

Fame har också spelat ”Straight Jazz” på jazzklubben Ronnie Scott´s i London under åren och bland annat gjort ”A Tribute to Hoagy Carmichael” tillsammans med sångerskan Annie Ross.
Sedan slutet av 80-talet har Fame samarbetat med Van Morrison och spelar fortfarande Hammond B3, det instrument som han var pionjär med på Londons klubbar, och sjunger ihop med Van. Han har dessutom en ny grupp tillsammans med Eric Clapton och Bill Wyman.
Fame är inte bara en excellent sångare, utan också en skicklig pianist och kompositör.

Georgie är en kär gäst i vårt jazzhungrande land. Trots återkommande världsomfattande turnéer har han behållit sin känsla för den svenska publiken. Han har turnerat med många jazzgrupper och storband i Sverige, bland annat med Norrbotten Big Band, Bohuslän Big Band och förstås otaliga turnéer med Sandviken Big Band.

Sandviken Big Band föddes 1968 och är ett av vårt lands främsta storband, som inte behöver någon närmare presentation. Listan på jazzsolister och gästsolister kan göras hur lång som helst.

upp


Fredag 31 mars 2006 kl 20.00 - Eskilstuna Teater
LILL-BABS med ULF JOHANSSON WERRE TRIO

Lill-Babs med jazz och visa på Eskilstuna Teater

Äntligen får vi höra Barbro ”Lill-Babs” Svensson också som den duktiga jazzsångerska hon är. 1954 ringde den legendariske Simon Brehm till den då 15-åriga Barbro och ville att hon skulle komma och provsjunga för honom i Stockholm på Bal Palais. Provsjungningen gick bra och på den vägen är det. Simon hjälpte henne med allt och blev en fadersgestalt för henne. Sedan dess har hon hunnit med att släppa hundratals skivor, legat på svensktoppen i 100 veckor, gjort massor av bejublade shower och turnéer både i Sverige och utomlands… Ja, listan är lång och den är inte slut än. År 1998 spelade hon in sin första renodlade jazzskiva ”Who´s sorry now?” med Ulf Johansson Werres Trio och gästsolister. Materialet är standardlåtar och i samband med skivinspelningen yttrade Barbro om musiken på skivan: ”Jazz har alltid varit min favoritmusik. Sällan eller aldrig har jag gjort något, som fyllt mig med sån glädje.”

Under konserten i Eskilstuna kommer Barbro att framföra välkända standardlåtar och material från ”The Great American Song Book”. Det blir säkert en och annan visa också.

Bästa tänkbara sällskap och uppbackning har hon av samma musiker, som var med och spelade in skivan ”Who´s sorry now?” Det betyder Ulf Johansson Werre Trio, där vi hör pianisten, trombonisten, sångaren och estradören Ulf Johansson Werre tillsammans med gitarristen Andreas Pettersson och basisten Tommy Johnson. Alla tre är välkända ansikten för Eskilstunapubliken, som har haft förmånen att tidigare höra dels trion och dels de tre musikerna i många andra sammanhang. Ulf Johansson Werre är ju som bekant den, som med den äran har hållit i de många julkonserterna med Swedish Swing Society.

upp


Onsdag 22 mars 2006 kl 19.30 - Contrast
Sven Zetterberg Blues Band

Sven Zetterberg Blues Band är tillbaka i Eskilstuna igen. När han gästade oss förra gången var det utsålt på Contrast!
 
Sven Zetterberg är en veteran i såväl svenska som internationella blueskretsar. Redan 1972 startade han ett av de första svenska genuina bluesbanden nämligen Telge Blues. Mest känd är han förmodligen med bandet Chicago Express som under 15 år gladde den svenska bluespubliken. 1989 fick han Cornelis-stipendiet med motiveringen att han på ett bra sätt förvaltat bluesens klassiska arv.
 
I somras gjorde han stor succé på Skeppsholmsfestivalen i Stockholm.
 
Tillsammans med sitt band bjuder Sven på blues och soul med skönt gitarr- och munspel samt bluessång med en fantastisk röst. På repertoaren finns förutom eget material låtar av bl.a. B B King, Otis Rush och Buddy Gay.
 
Med sig på Contrast har Sven: Anders Lewén, gitarr; Fredrik Gustavsson, piano & orgel; Berra Pettersson, bas och Stoffe Sundlöf, trummor - dvs. samma musiker som vid förra gångens succékonsert på Contrast.

upp


Onsdag 15 mars 2006 kl 19.30 - Contrast
Hasse Kahns Kvartett

"Den hottaste jazzviolin som hörts se'n Stuff Smith... en riktig höjdare som får en på bästa humör"
 
80+-aren Hasse Kahn hade sin första orkester på Nalen redan 1939 och är fortfarande mycket aktiv på den svenska jazzscenen. Personliga och svängiga låtar ur "The Great American Songbook" och från Ellingtons penna, varvas med berättelser från ett långt jazzliv. Då och då lägger han fiolen åt sidan och visar att han även är en utmärkt sångare.
 
Hasse Kahn har spelat med eliten av svenska jazzmusiker och i en av sina första orkestrar hade han med den nyligen bortgångne Putte Wickman.
 
Bästa möjliga stöd och uppbackning får Hasse av Kjell Fernström, flygel, och Leif "Gus" Dahlberg, trummor, samt eskilstunasonen Arne Wilhelmsson, som trakterar kontrabasen. Arne erhöll förresten 2004 Eskilstuna Jazzklubbs stipendium "Börje Fredrikssons Minne". Dessa musiker har gästat Eskilstuna flera gånger och tillhör eliten bland Sveriges kompmusiker.

upp


Onsdag 8 mars 2006 kl 19.30 - Contrast
Linda Pettersson & Up From the Skies

Linda Pettersson är sångerskan som på senare tid uppmärksammats för sin unika förmåga att göra texter och melodier levande.
Under sin karriär har hon arbetat med flera av svenska namnkunniga storbanden och en rad respekterade profiler inom jazzvärlden. Bland storbanden finner vi Norrbotten Big Band, Sandviken Big Band, Mikael Råbergs Big Band, Magnus Lindgrens storband och många fler. Hon har också sjungit med bl.a. Charlie Norman, George Riedel, Kenny Wheeler och Peter Gullin.

Tillsammans med Linda hör vi Ulf Adåker, trumpet; Mathias Algotsson, piano; Christian Spering, bas, och Jonas Holgersson, trummor. Alla dessa tillhör den absoluta eliten bland dagens svenska jazzmusiker. Repertoaren består av musik komponerad av bl.a. Kenny Wheeler, Tonino Horta, Jimi Hendrix, Joni Mitchell och U2.
Eftersom den här konserten är den sista i en turné som började redan den 13 februari kan vi räkna med att det är en samspelt gäng vi får höra.

Gruppens namn "Up from the skies" kommer från en av Jimi Hendrixs låtar. Han finns för övrigt presenterad på Lindas solodebutalbum "Who are you?" som hyllats i pressen.

upp


Onsdag 15 februari 2006 kl 19.30 - Contrast
"A Tribute to Ella Fitzgerald"

Denna kvartett från Västkusten hyllar en av våra främsta jazzsångerskor, Ella Fitzgerald. Sångerskan och basisten Margaretha Evmark och gitarristen Rolf Jardemark bjuder på många kända sånger från Ellas karriär blandat med en del historik. Med sig har de Raymond Karlsson på trummor och vibrafonisten Sune Waldehorn, som faktiskt jammat med "The First Lady of Song".
Margareta Evmark har under många år frilansat som sångerska och musiker och har en stor musikalisk bredd. Hon arbetar i många konstellationer allt ifrån duo till storband och har bl.a. arbetat tillsammans med Nils Landgren, Jan Allan och Svante Thuresson. Som storbandssolist har hon turnerat med Bohus Big Band m.fl.
Rolf Jardemark har spelat gitarr sedan tolvårsåldern och är väl etablerad i svenskt jazzliv. Också han har spelat i Bohus Big Band och tillsammans med Nils Landgren. Han har i eget namn gett ut sex CD, den senaste är "Toco".
Sune Waldehorn har varit med sedan femtiotalets början, då han spelade med Nils-Bertil Dahlanders kvartett. Efter det har han medverkat i många olika grupper och bl.a. spelat tillsammans med Putte Wickman, Ulf Wakenius och f.n. med pianisten Staffan Nilsson. Raymond Karlsson är född i Uddevalla och spelade under tiden 1983 till 1988 i fusiongruppen Hawk on Flight, som leddes av Matz Nilsson. Han har medverkat i ett trettiotal skivinspelningar, vilket visar på vilken uppskattad trumslagare han är. Tillsammans med Margaretha Evmark har han spelat sedan åttiotalet.
Succén på Contrast 2001 är, efter fem år, på mångas begäran åter tillbaka i Eskilstuna.

upp


Onsdag 8 februari 2006 kl 19.30 - Contrast
Jesses New Orleans Band

Jesses New Orleans Band kommer åter till Contrast till alla tradjazzälskares stora glädje.
"Tillbaka till rötterna! Riktigt äkta och genuin New Orleans Jazz bär kanske någon sorts märklig naturkraft inom sig! Den som en gång klivit på skrindan bakom dessa vilda hästar bli väl aldrig riktigt fri igen!!"
Så beskriver Jesse bakgrunden till att han 1993 samlade en grupp gamla musikvänner runt sig och bildade Jesses New Orleans Band. Redan från början spelade man flitigt på olika jazzklubbar i Stockholm, men oftast på Stampen i Gamla Stan: stomps, ragtime, popular songs och blues marches.
Det är traditionell New Orleans Jazz vi får höra på Contrast spelad av ett gäng verkliga veteraner i svenskt jazzliv:
Kapellmästare är Jens "Jesse" Lindgren (trombon och sång) som redan 1962 började spela i skolorkestrar i Stockholm - Ola Pålsson (trumpet och sång) med en karriär som "bromma-jazzare" sedan slutet av femtiotalet - Bengt "Bomull" Behmer (klarinett) ledde "Bomulls" Original Optimus Orchestra, Sveriges ledande orkester för den äkta s.k. revivalmusiken på 60-talet - Lasse Tidholm (piano och sång) har tidigare spelat med Kustbandet bl.a. på turnén i USA på 70-talet - Göran Stachewsky (banjo och gitarr) har tillhört "the Stockholm Mob" de senaste decennierna - Tomas Ekström (kontrabas) är en import från Göteborg där han bl.a. har spelat med Carnegie Jazz Band - Ulf Gripenholm (trummor), känd konstnär och medlem i ett av Jesses första band, the Eagle Band, redan i början av 60-talet.

upp


Onsdag 1 februari 2006 kl 19.30 - Teatern
SVANTE THURESSON och KATRINE MADSEN med CLAES CRONA TRIO

Svante Thuresson med danskt stjärnskott” på Eskilstuna Teater:
Danska sångerskan Katrine Madsen är egentligen inget nytt stjärnskott. Men för den svenska publiken upplevdes hon så efter turnén med Svante Thuresson i oktober 1999. ”Artister i världsklass” skrev recensenterna efter turnén. Efter det har Svante och Katrine genomfört flera turnéer tillsammans såväl i Sverige som utomlands.
”Svante och Katrine bjöd på en storartad konsert” recenserade Eskilstuna-Kuriren och ”Sångarpar i världsklass” skrev Folket efter deras framträdande i Eskilstuna våren 2000.
Svante har nu också spelat in CD nr 2 tillsammans med Katrine Madsen, som anses vara en av Nordens absolut främsta jazzsångerskor.
Trots sin ungdom har Katrine Madsen varit en av Danmarks främsta sångerskor under flera år. 1998 kom hon ut med sin andra CD ”Dream Dancing” och hon har sedan även hunnit släppa sin tredje CD ”You are so beautiful”. Pressen har öst beröm över skivan, där även Svante Thuresson medverkar. Det var då som idén föddes om en turné under oktober 1999 i Sverige med Katrine och Svante. Publikreaktionerna blev entusiastiska och efter detta har ytterligare turnéer följt varje år.
Svante Thuresson behöver ingen närmare presentation. Kanske Sveriges bäste jazzsångare. Började som trumslagare och spelade i flera år med de bästa orkestrarna i landet. Och vem minns inte Gals & Pals. Svante turnerar ständigt med sin egen grupp liksom med storband etc.
I rytmsektionen hör vi beprövade elitmusiker. Vid flygeln möter vi Claes Crona, som verkligen blivit en av Eskilstuna-publikens gunstlingar efter flera gästspel med olika stora artister. Vi får höra även rutinerade trumslagaren Petur ”Island” Östlund. Basisten Jesper Bodilsen är ytterligare en i raden av alla duktiga danska basister. Jesper ingår bland annat i Ed Thigpens Trio och har spelat med Phil Woods, James Moody, Duke Jordan, Horace Parlan m.fl.
Repertoaren är standardlåtar, Katrines egna kompositioner och annat mycket välbekant material. Vi kan räkna med en stor kväll med bland det absolut bästa man kan få, när det gäller jazzsång och ett lysande komp.

upp


Onsdag 25 januari 2006 kl 19.30 - Contrast
OLEO

OLEO beskriver sin musik som ”show-jazz”, alltså utåtriktad jazz med humor och värme. Gruppen har funnits sedan 1994 men i lite olika konstellationer. De började spela ihop varannan måndag på Gamla Brasseriet i Eskilstuna och sedan har det bara rullat på.
Medlemmarna i OLEO är Ola Sjönneby – trumpet, Niclas Ericson – trumpet, Johan Lewin – saxofon, Marcus Lewin – trummor, Johan Österberg – gitarr och Pal Johnson – kontrabas. De har alla gedigen erfarenhet genom många års arbete i jazzsammanhang, både som utövare, lärare, storbandsledare m.m.
Marcus Lewin är medlem i norska Brazz Brothers men bor liksom de övriga i Eskilstuna. Niclas och Johan har spelat i den senaste stora showen med Robert Wells.
”OLEO” bjuder på aktuell jazz, gärna byggd på dagens standards som alla känner igen, blandat med gamla jazzstandard.

upp