2019


2019

Onsdag 4 december 2019 kl 19.30 – S:t Pauli Kyrka, Skiftinge
Mahalia Jackson hyllas i ”Heart Warming Songs” av Gospel- och Soulsångerskan Kiralina Salandy med Per ”Slim” Notinis Trio

Gospel- och Soulsångerskan Mahalia Jackson, den största av dem alla, hyllas ikväll av vår i genren största sångerska – Kiralina Salandy. Vid sitt senaste besök i Eskilstuna möttes hon efter konserten av ovationsartade hyllningar från en stående publik. Kiralina Salandy är född i Canada av västindiska föräldrar. Hon är en hyllad och 5-faldigt Award Winning Vocalist, som bland annat har uppträtt i Canada, USA och Jamaica under de senaste 7 åren innan hon kom till Sverige. Hennes scenutstrålning för gärna tankarna till Aretha Franklin och LaGaylia Frazier utan behov av några andra jämförelser i övrigt än en mycket stor musikalitet, gränsöverskridande förmåga, intensitet, värme, innerlighet och en fantastisk publikkontakt. ”Med intensitet och scennärvaro ritar sångerskan Kiralina Salandy upp kartan för vägen till gospel-land och närmare amerikanska Söderns kyrkor kommer vi inte på hemmaplan”, skrev en recensent nyligen. Efterfrågad efter stor succé hos oss 2018. Repertoaren den här gången är för Kiralina en skön blandning av soul, gospel, blues och jazz. Hon har framträtt med internationella storheter som Benny Golson, James Moody och Mose Allison och i Sverige som musikalartist med Jerry Williams 2016 och 2017 på Scala-Teatern och hans ”Sommarturné 2017” samt i ”The Book of Mormons” på China-Teatern 2017-18. Dessutom medverkade hon i ”En hyllning till Drottning Silvia” 2018. Alltid fullbokad och därför svår att engagera är detta följaktligen ett unikt tillfälle att åter få möta henne i denna passande miljö, som S:t Pauli Kyrka, där det vid flera tillfällen har erbjudits konserter av mycket hög konstnärlig kvalitet.

För en djupt troende Kiralina Salandy känns det naturligtvis helt naturligt att hylla Mahalia Jackson som varande en av de största gospelsångerskorna någonsin. Hon föddes 1911 i New Orleans och lämnade oss 1972 med stora avtryck efter sig. Hon omnämns ofta som ”Gospelns Drottning”. Hon vägrade ofta sjunga icke-religiösa sånger, och sade själv: ”When you sing gospel you have a feeling there is a cure for what´s wrong”. Hon har inspirerat många musiker och en av dessa är Aretha Franklin, som nyligen presenterades i en hyllad dokumentär med namnet ”Amazing Grace” av Eskilstuna Jazzklubb på Royal-Biografen. Martin Luther King lär för övrigt en gång ha sagt, att en sångerska som hon inte föds en gång per århundrande, utan bara en gång på ett årtusende – i sanning ett starkt uttalande.

Konserten inleds med en presentation av Mahalia Jackson av en musiker, som verkligen kan detta och det är välbekante Per ”Slim” Notini klaviatur och sång, som har sällskap av Hasse Larsson - bas och James Bradley Jr - trummor.

Arrangemanget är speciellt skapat för att vara en del, som särskilt förgyller årets firande av
Eskilstuna Jazzklubb – 40 ÅR (1979–2019)

upp

Onsdag 27 november kl 19.30 – Ebelingmuseet i Torshälla
”Måleri och Jazz” av och med saxofonisten
NISSE SANDSTRÖM och hans KVARTETT

Jazzkonsert med Nisse Sandströms Kvartett och för kvällenen en utställning med Nisse Sandströms måleri. Han är en av våra stora målande konstnärer. Dels använder han penseln och dels målar han i toner med sin saxofon. Detta har bland annat resulterat i att han som en av få konstnärer under hela sitt liv är garanterad en konstnärslön av staten. Redan 1973 tilldelades han Orkester-Journalens Gyllene Skivan såsom bästa valda jazzskiva under 1972 – en skiva med den fyndiga titeln ”The Painter”. Sedan dess har han mottagit och ärats med en hel del såväl lokala som nationella hyllningar. Han lyckas fortfarande med att utvecklas som musiker, kanske delvis för att vi så ofta kan återfinna honom i ett flertal ungdomliga grupper i musikaliska sammanhang. Redan som 16-åring vanna han faktiskt solistklassen i den då så berömda TV-Jazzen. Bland de stora utmärkelserna kan nämnas Jan Johansson-stipendiet 2014 och så sent som år 2019 det stora Monica Zetterlund-stipendiet, som årligen delas ut till musiker med en särskilt stor betydelse för jazzens utveckling under lång tid. Alla hans musikaliska framgångar är här inte möjliga att räkna upp, men han har alltså under närmare 60 år funnits i täten av våra ledande svenska jazzmusiker och medverkat i ett flertal olika grupper och då ofta som ledare av grupperingarna. Otaliga är de amerikanska stora musiker, som han har haft tillfälle att spela tillsammans med.

Hans musik har sina rötter i jazzens 30-40-50-tal och vi får under den här konserten höra såväl swing, mainstream som bebop. Standardlåtar och material från Amerikanska Sångboken står i centrum liksom evergreens, blues och bebop från bland andra Bud Powells och Tadd Damerons pennor. I sin kvartett har han samlat det mesta av det bästa och där finner vi Nisse Sandström – tenorsax, Leo Lindberg – klaviatur, Hans Backenroth bas samt Moussa Fadera trummor.

Och, som sagt var, vi får även tillfälle att njuta av hans måleri, som just denna kväll ställs ut i
skulptören Allan Ebelings anda och preferenser. I Skulpturparken intill muséet kan man för övrigt också njuta av en del av Ebelings verk såsom exempelvis ”Jazzkapellet” och vid det här tillfället särskilt passande ”Saxofonisten”. Är det kanske till och med så, att det är vår egen Nisse Sandström, som vi där kan känna igen?

Nisse Sandström är för övrigt född sörmlänning i Katrineholm år 1942, det år då för övrigt så många andra förnämliga musiker och andra berömda personer har slagit upp sina ögon för första gången i livet.

Arrangemanget är speciellt skapat för att vara en del, som särskilt förgyller årets firande av
Eskilstuna Jazzklubb – 40 år (1979-2019)

Arrangör – Eskilstuna Jazzklubb i samarbete med Ebelingmuseet.

upp

Tisdag 26 november kl 15.00 – Eskilstuna Teater
GÖSTA LINDERHOLM & THE TRAD BROTHERS
Konserten – ”Från Visa till Jazz” och boksläpp – ”In kommer Gösta”

Från Visa till Jazz” är Gösta Linderholms egen programförklaring inför konserten med The Trad Brothers.

Efter uppbrottet från Sveriges Jazzband 1971 turnerade Gösta mycket med sin gitarr och presenterade då många CD-skivor, varav åtta hänger i Göstas studio – Guldskivor. Det blev mängder av klassiker som ”Rulla in en boll och låt den rulla”, ”När morgonen gryr”, ”Sista Visan”, ”Gycklar David” och många fler.

Men längtan efter klarinetten kom dock tillbaka och han bildade i mitten på 90-talet The Trad Brothers. Anledningen var att han hittade sin gamla klarinett på vinden, skruvade ihop den, prövade försiktigt en blues och så dök alla minnen upp med hans jazzorkestrar från de första musikantiska åren – Jazz Doctors och Sveriges Jazzband.

Gösta ringde runt till de musiker, som han trodde skulle tycka att det skulle bli skoj att spela traditionell jazz i den så kallade brittiska skolan med rötter i New Orleans-jazzen. Det visade sig att det fanns många som ville vara med i bandet. De spelade under flera års tid på Stampen i Stockholm på söndagseftermiddagarna. Bandet framträder numera på festivaler, jazzklubbar, i konserthus och inför stor publik. Våren 1997 presenterade man sin första CD – ”Jazz Traditional” med bandet. Efter det har det blivit många skivutgivningar, varav den senaste – ”Himlajazz” är en mycket svängig samlingsskiva med Gospels och Spirituals.

Gösta har med The Trad Brothers turnerat med välbekante Chris Barber & The Big Chris Barber Band. De har spelat med Papa Bue´s Viking Jazz Band på många konserthus. En kär klarinettvän var Mr. Acker Bilk, som han spelade med på flera konserter i Stockholm.

En konsert med The Trad Brothers omfattar visor, swing och New Orleansjazz. Eftersom Gösta har svårt att vara tyst mellan låtarna, så blir det också en del skrönor och berättelser om musiker, som han och bandet hyllar – Duke Ellington, Sidney Bechet, George Lewis … och även andra märkliga historier från hans liv med sin målande kvinna Lena.

Gösta kommer också att presentera sin nya bok ”IN KOMMER GÖSTA – minnen jag minns och en del jag helst vill förglömma!” – 230 sidor med Göstas liv som jazzmusiker, vissångare och möten med internationellt kända artister – Duke Ellington, Kris Kristofferson, Tom Jones och många fler. Noter, dikter, mängder av bilder och vilda historier ur Göstas musikliv. I varje bok ligger en CD med visor och jazz och varje bok är signerad. Specialpris för boken är 350 kronor:- – fungerar med swish som betalning eller kontant. Bandets CD-skivor kommer också att finnas vid sidan om scenen.

Förutom Gösta Linderholm på klarinett, gitarr och sång finner vi sex andra mycket duktiga musiker och scenpersonligheter i bandet – Thomas Driving – trumpet och flygelhorn, Lars Höbinger – trombon och sång, Erling Ribbing – tenorsax och klarinett, Stig Granberg – gitarr, banjo och sång, Jan Bergnér – bas samt Pelle Höbinger – trummor. Det betyder ett av vårt lands förnämligaste Tradjazzband.

Som bekant är Gösta numera boende i sörmländska Strängnäs.

upp

Onsdag 13 november kl 19.30 – Contrast
Champian Fulton Trio

Pianisten och sångerskan Champian Fulton föddes i Oklahoma, men känns som en självklar del av New York. Hon är pianisten och vokalisten som inte ryggar för att sväva ut i jazzig nostalgi. När hon och hennes trio tolkar the Great American Songbook är det bara att blunda och föreställa sig New Yorks skyskrapor i sepiatoner. Hon står för en jazz som är traditionell och djupt förankrad i historien. Det handlar om standardlåtar som Tea for Two, September in the Rain och Sometimes I’m Happy, framförda med djup och stark känsla.

Champian har hämtat mycket av sin inspiration från sångerskor som Dinah Washington, Sarah Vaughan och Billie Holiday. Lägg till detta pianister om Bud Powel, Red Garland och Erroll Garner och vi har en absolut världartist på scenen.

Champain Fulton har utsetts till Rising Jazz Star av Downbeat Magazines kritiker och Jazz Magazine korade henne till 2017 års Female Jazz Vocalist of the Year. Inte så konstigt, Fulton har en stark och känslig röst som får ut det mesta av de gamla textraderna. Dessutom spelar hon piano lekfullt, lätt och med stor känsla. Sitt första framträdande inför publik gjorde hon som tioåring – så rutin saknas inte heller.

I trion ingår också två andra kända namn på den internationella jazzscenen, basisten Hans Backenroth och den danske trummisen Kristian Leth.

upp

Onsdag 6 november kl 19.30 – Contrast
Good Morning Blues med Claes Janson

Äntligen tillbaka! På mångas begäran kommer det namnkunniga åttamannabandet till Eskilstuna igen och nu firar man 52 år som världens kanske äldsta band med fyra orginalmedlemmar fortfarande i bandet.

Good Morning Blues består av meriterade musiker som drivs och stimuleras av en gemensam nämnare nämligen rytm- och bluesbaserad musik med en repertoar som gör täta utflykter in på jazzens område. Det kommer att svänga med ett rejält bluesgung.

Alla är väletablerade på den svenska jazzscenen och arbetar också i andra konstellationer och kan fritt utveckla sin musik men Good Morning Blues har blivit gruppen man ständigt återvänder till.

Sångaren och gitarristen Claes Janson har varit i Eskilstuna flera gånger också med andra grupper och bl a haft utsålda konserter med Nat King Cole-repertoar på teatern. Claes Janson är ”…ett bluestroll som vidgat den svenska jazzsångens domäner och som sjunger Ray Charles och Blott en dag ett ögonblick i sänder med samma sträva studsande rytm, en tvillingsjäl till Monica Zetterlund…”. Så löd en del av motiveringen när han fick Cornelispriset 1992.

Vi får höra Bosse Broberg – trumpet, Hampus Adami – trombon, John Högman – saxofoner, Ander Johansson – gitarr, Jan Wärngren – piano, Thomas Lindroth – bas och sång, Björn Sjödin – trummor samt Claes Janson – sång och gitarr.

Köp biljett i god tid! Det brukar ofta bli utsålt med det här bandet på scenen.

upp

Lördag 2 november kl 18.00 – Konserthallen
Stacey Kent och Jim Tomlinson med Claes Crona Trio

Stacey Kent – En världsstjärna i Konserthallen 2/11 2019

Sångerskan och världsartisten Stacey Kent – en av jazzvärldens fixstjärnor, som vi numera bara återfinner på de stora scenerna – landar nu även i Eskilstuna, där hon stod på scenen för första gången tillsammans med pianisten och mästerarrangören Peter Nordahl för drygt 20 år sedan, berättar Sten Elmgart, som då bokade henne för ett framträdande på scenen Contrast. Numera framträder hon världen över, ena dagen i London och nästa i Tokyo eller New York.

Stacey Kent är riktigt stor i England, Tyskland, Frankrike och USA. De senaste åren har hon till och med haft veckolånga framträdanden på platser som Birdland i New York och Ronnie Scott’s i London. Hon har hittills sålt över 2 miljoner skivor och är en stor publikfavorit i hela världen.

Vi får höra hennes eleganta tolkningar av de amerikanska, brasilianska och franska klassikerna. Hon älskar Brasiliens Bossa Nova. Nyligen har hon för övrigt spelat in med stor orkester på franska, som naturligtvis särskilt fransmännen gillar. Men främst framför hon material från den amerikanska sångboken, dvs låtar ur filmer och musikaler, standardlåtar som Frank Sinatra och Ella Fitzgerald gjorde till sina. Det är lugna låtar som Close Your Eyes, som gäller för Stacey. Låtmaterialet är lätt att ta till sig med en varm och härlig stämning omkring henne, låtar som Hoagy Carmichaels Stardust och musik ur filmen Paraplyerna i Cherbourg samt även musik av Michel Legrand. Med sin tidlösa röst, klockrena tajming och känsliga frasering har hon vunnit publik världen runt. Hon samarbetar också bland annat med 2017 års Nobelpristagare i litteratur Kazuo Ishiguro, som har skrivit text till flera av Stacey Kents låtar.

Hon har här dessutom bästa möjliga sällskap, nämligen Jim Tomlinson – saxofon och flöjt, Claes Crona – flygel, Hans Andersson – bas och Johan Löfcrantz Ramsay – trummor.

upp

Onsdag 9 oktober kl 19.30 – Contrast
Sister Maj’s Blouse – konsert &
Bokrelease av Stefan Wistrands bok ”Börje Fredriksson, saxofonist”

Jazzgruppen ”Sister Maj’s Blouse” presenterar 9/10 den Eskilstunafödde Börje Fredrikssons banbrytande musik

Boken ”Börje Fredriksson, saxofonist” släpps officiellt av Stefan Wistrand på Eskilstuna Jazzklubb

Äntligen har Eskilstuna Jazzklubb lyckats kontraktera en av landets yppersta jazzgrupper med internationellt erkända och turnerade musiker, dvs ”Sister Maj’s Blouse” för presentation av en av våra mest banbrytande musiker – Eskilstunafödde Börje Fredriksson – och hans musik. Gruppen bjuder oss ånyo på Börjes musik efter att bland annat för nästan exakt 25 år sedan och därefter vid flera tillfällen ha besökt Eskilstuna genom Eskilstuna Jazzklubbs försorg på flera olika scener, vilket bland annat hänger ihop med utdelandet av stipendier under 10 års tid från den av Eskilstuna Jazzklubb instiftade ”Börje Fredrikssons Minnesfond”.

Pianisten Bobo Stenson fick överta Fredrikssons notmaterial efter dennes död och har fortsatt att spela hans kompositioner. En av dem är Sister Maj’s Blouse, som har fått ge namn åt en kvartett med samma namn med Stenson, Joakim Milder, Palle Danielsson och Fredrik Noren (avled 2016). Just Stenson, Danielsson och Norén var de, som spelade mycket tillsammans med Börje Fredriksson och Börjes roll har därefter axlats av Joakim Milder – saxofonist och professor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. ten. Gruppen har fokuserat på och utvecklat Börje Fredrikssons 50-åriga men tidlösa musik, som åter har fått stor betydelse för dagens såväl unga som äldre musiker genom bland annat Stefan Wistrands nu officiellt släppta bok ”Börje Fredriksson, saxofonist”.

Boken ”Börje Fredriksson, saxofonist” kommer att personligen presenteras av författaren, som i sin bok bland annat skriver att jazzmusikern och kompositören Börje Fredriksson (1937–1968) växte upp i ett litet samhälle utanför Eskilstuna. Han började spela dragspel vid tidig ålder och tog värvning vid Svea Livgardes Musikkår efter att ha gått ut folkskolan 1952. I det militära blev instrumenten valthorn och trumma. 1957 bytte han till tenorsaxofonen och spelade inledningsvis med olika dansinriktade jazzorkestrar. En bit in på 1960-talet började han uppmärksammas i jazzvärlden för sina egna grupper och kompositioner. 1966 släpptes albumet Intervall som fick Orkester Journalens Gyllene Skiva samma år. Decennierna efter sin alltför tidiga död var han närmast bortglömd men har återupptäckts av nya generationer från 1990-talet och framåt. Börje Fredriksson är en av de verkligt sällsynta egna rösterna inom svensk jazz, både som saxofonist och kompositör. Boken återger historien om hans musik och korta men intensiva karriär, samtidigt som den ger en bild av människan bakom musiken.

Börje Fredriksson föddes, som sagt var, 1937 i Björsund utanför Eskilstuna och var en tenorsaxofonist, som under sin korta karriär anses ha haft en omfattande inverkan på svensk jazz. Han spelade in två skivor under eget namn, varav Intervall alltså belönades med Gyllene skivan 1966. Börje avled redan 1968, men har alltså haft stor betydelse för jazzens utveckling framöver. Pianisten Bobo Stenson fick, som sagt var, överta Fredrikssons notmaterial efter dennes död och har fortsatt att spela hans kompositioner.

Börje Fredrikssons musikaliska betydelse understryks vidare av att 31 av hans kompositioner samt 3 solotranskriptioner på ett pedagogiskt sätt har sammanställts i en särskild ”notbok” av saxofonisten och Fredriksson-utforskaren Joakim Milder, professor vid Kungliga Musikhög-skolan i Stockholm. Boken innehåller också en kort biografi av Fredriksson-forskaren Stefan Wistrand samt en diskografi i urval. Boken är utgiven av Svenskt Visarkiv med stöd från Statens Musikverk.

Den 3 maj 2019 släppte Caprice Records digitalt 15 spår med unikt material med Börje Fredriksson, framför allt från ett antal radioinspelningar, för lyssning och nedladdning från Spotify, iTunes och andra tjänster.

Till det ovan sagda står en fylligare presentation av Börje Fredriksson att finna i en artikel av Jan Hendén i Eskilstuna Jazzklubbs tidning brEJKet, vilken kan läsas via Eskilstuna Jazzklubbs hemsida www.ejk.nu och ”Börje Fredrikssons Minnesfond”. Nämnda artikel om tenorsaxofonisten och kompositören Börje Fredriksson skrevs ursprungligen av redaktören Jan Hendén för Eskilstuna Jazzklubbs tidning brEJKet och publicerades där 1981. Den infördes också nedkortad i OrkesterJournalen i december 1989. Med vissa korrigeringar och tillägg publicerades den sedan i breEJKet’s specialnummer, som gavs ut till jazzklubbens
20-årsjubileum i oktober 1999. Den versionen presenterades senare även i den av redaktören Gunnar Holmberg utgivna tidningen ”DIG Jazz”.

I gruppen Sister Maj’s Blouse finner vi musiker från den absolut främsta svenska jazzeliten med ovannämnda Joakim Milder - tenorsax, Bobo Stenson - piano, Palle Danielsson - kontrabas samt Peter Danemo - trummor. Bättre än så här kan det knappast bli.
Entré: 160 kr för medlem i EJK. Övriga 200 kr.

upp

Onsdag 18 september kl 19.30 – Contrast
”Monica Zetterlund Kvintett” med Tom Alandh

Vi minns Monica Zetterlunds allra sista offentliga konsert (i Konserthallen, Eskilstuna)

Den 19/9 1999 kl 19 kunde Eskilstuna Jazzklubb presentera Monica Zetterlund och hennes kvintett i hennes allra sista offentliga konsert – mot alla odds. Konserten ägde rum i Konserthallen i Eskilstuna. Vi vill nu gärna minnas detta genom att presentera 2 av hennes medmusiker då – Ulf Andersson och Hans Backenroth – och dessutom Carl Bagge och Chris Montgomery samt värmländska sångerskan Christina Gustafsson i Monicas roll.
Cristina Gustafsson – syster till Rigmor - är för övrigt en av Eskilstunas jazzpubliks verkliga favoriter.

Hur kunde detta ske, eftersom Monica tidigare högtidligt och offentligt hade kungjort, att hon hade avslutat sin långa karriär med enorma framgångar och dessutom redan hade berättat att hon gjort sin allra sista offentliga konsert och avslutat karriären? Det blev faktiskt möjligt med en mycket envis konsertbokare i Eskilstuna Jazzklubb med en platonisk kärlek till Monica sedan ungdomen, en kapellmästare och tenorsaxofonist vid namn Ulf Andersson och flera andra speciella och lyckliga omständigheter. Trots att Ulf berättade för jazzklubbens envise bokare, att det var helt uteslutet att göra konserten, lät han sig efter stor övertalning bevekas att ännu en gång fråga Monica, om hon inte skulle kunna komma till Eskilstuna och göra en allra sista konsert. Efter mycket funderande kom hon underfund med att hon tidigare hade bestämt, att hon i september 1999 hade bokat in tid för inspelning av skivan ”Bill Remembered” med sina musiker Ulf Andersson, Göran Lindberg, Hans Backenroth och Johan Löfcrantz Ramsay. Kanske skulle det passa bra att samtidigt göra en konsert för att ”repa” inför skivinspelningen, tänkte Monica och bandet. Sagt och gjort – och konserten blev därmed kontrakterad och kunde presenteras för publiken i Eskilstuna och andra.

Tom Alandh – Sveriges meste dokumentärfilmare – kommer att medverka från scenen med en presentation av Monica Z genom att dela med sig av minnen och glimtar från hennes liv och musik. Vem kan för övrigt göra detta bättre än just han, som har träffat och talat med Monica vid så många tillfällen efter att bland annat ha gjort filmdokumentären ”Underbart är kort” om Monica och tillsammans med Monica skrivit boken ”Hågkomster ur ett dåligt minne”.

Repertoaren består av musik från olika perioder i Monicas liv med anknytning till bland annat hennes värmländska rötter, Hasse & Tage och samarbetet med Povel Ramel. Stor del av musiken är arrangemang gjorda av pianisten Lasse Bagge – väl omhändertagna av Carl Bagge. På scenen hör och ser vi alltså Christina Gustafsson – sång, Ulf Andersson – tenorsax, Carl Bagge – piano, Hans Backenroth – bas och Chris Montgomery – trummor samt naturligtvis Tom Alandh.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dagen efter och exakt på minuten 20 år efter det att Monica Zetterlund den 19/9 1999 kl 19 intog scenen i Konserthallen i Eskilstuna visas den biografiska dramafilmen Monica Z om Monica Zetterlund i regi av Peter Fly (med premiär den 13/9 2013) på Royal-Biografen med fri entré för medlemmar i Kulturföreningen Royal och Eskilstuna Jazzklubb. I rollen som Monica ser vi Edda Magnason, som belönades med en Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll. Ytterligare 3 guldbaggar tilldelades filmen för bästa regi, bästa manliga biroll och bästa kostym. Medlemskap för 100 kr kan lösas i biografkassan.

upp

Lördag 13 juli kl 19.00 – Papa Jun Restaurang & Café i Kvicksund
Claes Janson och Pär Björck Trio

I samarbete med Papa Jun Restaurang & Café har Eskilstuna Jazzklubb nöjet att presentera en konsert hos Papa Jun i Kvicksund med en av våra största sångare med förmågan att presentera en mycket bred repertoar – Claes Janson. Sångaren Claes Janson är ”…ett bluestroll som vidgat den svenska jazzsångens domäner och som sjunger Ray Charles och ’Blott en dag ett ögonblick i sänder’ med samma mjuka sträva studsande rytm, en tvillingsjäl till Monica Zetterlund…”. Så löd en del av motiveringen när han fick Cornelispriset 1992. Otaliga är de priser och utmärkelser, som har tilldelats Claes under årens lopp, sedan han flyttade tillbaka till Sverige 1975-1976 och då var med och startade Nya Hamburger Börs, efter att under många år ha varit verksam i länderna runt Medelhavet med underhållning, restaurang, turism och hotellverksamhet fram till 1975. Därefter var han ansvarig för Jazzklubb Fasching i Stockholm.

Hela tiden var han parallellt musikaliskt verksam i olika konstellationer från duo till storband, till exempel med Tomas Ledin, Gugge Hedrenius Big Blues Band, Sandviken Big Band, Good Morning Blues, Soul Train och Öhman Organ Grinders. Han har dessutom spelat in ett flertal soloskivor, där han ofta har samarbetat med Anders Widmark, som har skrivit originalmusik till Claes. Han behöver egentligen ingen närmare presentation, men i Eskilstuna har han varit flera gånger och bland annat haft två utsålda konserter med Nat King Cole-repertoar på Teatern. Claes har i grupp och som solist gett ut över 40 album.

Claes Jansons senaste och helt nya platta ”Ett ord till mina polare” är en hyllning både till de musikanter som fortfarande far runt på vägarna och dem, som sagt adjö för gott. De nyskrivna texterna till sångerna har skrivits av Hasse Widmark och är tillägnade polaren Claes. Var kommer musiken ifrån, undrade Ingmar Bergman. Vart tar musiken vägen när alla sagt adjö, sjunger Claes. Claes Janson, ett bluestroll har han kallats. Låt gå för det - eftersom kärt barn har många namn. Det innebär allt ifrån milda vindar till stormvarning. Håll i hatten! Skivrecensenten Andreas Lagercrantz skriver: ”Med fyrtio skivor bakom sig i grupp och som soloartist finns förstås ingenting mer att bevisa. Solodebuten kom så sent som 1989, där den stora hitten var Har du kvar din röda cykel, med text av Hans Widmark och musik av Anders Widmark, vilka också medverkar här.

Till nya skivan har Hans Widmark varit med och skrivit text till de flesta låtarna, vid några tillfällen i samarbete med någon av de andra låtmakarna. Genom skivan får man följa med på nedslag i sångarens liv och han har skrivit kommentarer om varje låt. Till exempel Fyris river handlar om första dagen på sommarlovet med hans son, vi bjuds med på en vandring genom höstens regn och råhet samt till en balkong i Abrahamsberg. Många platser passerar, både inre och yttre, som det är lätt att känna igen sig i, också referenser till kända personer som Humphrey Bogart och Calle Schewen. Musikaliskt är det lite av en karta över stilar som varit viktiga för Claes Janson genom åren: visa, jazz och blues, där huvudspåret genom de långa berättande texterna ändå är visor. Delikat arrangerat i olika stilar med många fina musiker.”

Säkert får vi höra en del från den senaste skivan men framförallt från hela den breda repertoar, som Claes bär med sig inom såväl jazz, blues som visa. En mycket varierad konsert kommer vi alltså att bjudas på av sångaren Claes Janson i gott sällskap med välbekanta Pär Björck Trio med Pär Björck - klaviatur, Gunnar Andersson - bas samt Gunder Eriksson - trummor.

Som extra krydda får vi lyssna till Papa Jun själv med sång ackompanjerad av Anders Johansson Trio.

Huvudarrangör: Papa Jun Restaurang & Café i samarbete med Eskilstuna Jazzklubb.
OBS! Restaurang Papa Jun i Kvicksund. Två set med paus.

(Se mer info under ”Våren 2019” på denna hemsida.)

upp

Lördag 11 maj kl 14.00 – Norr Bar & Restaurang [f.d. Café Norr), Eskilstuna
Stefan Wistrand, bokrelease: Börje Fredriksson, saxofonist

Välkommen på bokrelease för Stefan Wistrands biografi om Börje Fredriksson på Norr Bar & Restaurang (f.d. Café Norr) i Eskilstuna lördagen den 11 maj kl 14! Det blir dessutom livemusik med Wistrand/Rytzler Quartet. Boken utges på Bo Ejeby Förlag och säljs i samband med releasen till ett specialpris. Den kan också beställas direkt från förlaget (www.ejeby.se) eller från andra nätboklådor.

Fredagen den 3 maj släppte Caprice Records digitalt 15 spår med unikt material med Börje Fredriksson, framför allt från ett antal radioinspelningar, för lyssning och nedladdning från Spotify, iTunes och andra tjänster.

Jazzmusikern och kompositören Börje Fredriksson (1937–1968) växte upp i ett litet samhälle utanför Eskilstuna. Han började spela dragspel vid tidig ålder och tog värvning vid Svea Livgardes Musikkår efter att ha gått ut folkskolan 1952. I det militära blev instrumenten valthorn och trumma. 1957 bytte han till tenorsaxofonen och spelade inledningsvis med olika dansinriktade jazzorkestrar. En bit in på 1960-talet började han uppmärksammas i jazzvärlden för sina egna grupper och kompositioner. 1966 släpptes albumet Intervall som fick Orkester Journalens Gyllene Skiva samma år. Decennierna efter sin alltför tidiga död var han närmast bortglömd men har återupptäckts av nya generationer från 1990-talet och framåt. Börje Fredriksson är en av de verkligt sällsynta egna rösterna inom svensk jazz, både som saxofonist och kompositör. Boken återger historien om hans musik och korta men intensiva karriär, samtidigt som den ger en bild av människan bakom musiken.

Till det ovan sagda står en fylligare presentation av Börje Fredriksson att finna i en artikel av Jan Hendén i Eskilstuna Jazzklubbs tidning brEJKet, vilken kan läsas via Eskilstuna Jazzklubbs hemsida www.ejk.nu och ”Börje Fredrikssons Minnesfond”. Nämnda artikel om tenorsaxofonisten och kompositören Börje Fredriksson skrevs ursprungligen av redaktören Jan Hendén för Eskilstuna Jazzklubbs tidning brEJKet och publicerades där 1981. Den infördes också nedkortad i OrkesterJournalen i december 1989. Med vissa korrigeringar och tillägg publicerades den sedan i breEJKet’s specialnummer, som gavs ut till EJK:s 20-årsjubileum i oktober 1999. Den versionen presenterades senare även i den av redaktören Gunnar Holmberg utgivna tidningen ”DIG Jazz”.

upp

Onsdag 8 maj kl 19.00 – Biografbarens Nedervåning – Kulturhuset Royal
Klezmer – föredrag av Lars Ydgren

Klezmer är en etablerad musikstil i den nutida världsmusikfloran. De flesta intresserade vet att stilen har judiska rötter och har en bild av hur den låter, men hos många är nog uppfattningarna fortfarande ganska vaga.

1994 startade Lars Ydgren ”Den Flygande Bokrullen”, ett av Sveriges tidigaste klezmerband tillsammans med bröderna Pohjola och bröderna Johansson, alla med rötterna i Eskilstuna.
Sedan dess har det blivit fyra skivor, otaliga konserter och turnéer i Sverige och utomlands.
Förutom klarinett i Den Flygande Bokrullen spelar Ydgren saxofon i balkanbrassbandet Süperstar Orkestar. Han har även vid ett flertal tillfällen föreläst och hållit kurser och workshops om klezmer- och balkanmusik.

I det här föredraget berättar Lars Ydgren om klezmermusikens historia. Varför låter det som det gör? Varifrån kommer musiken? Hur gammal är klezmermusiken?

Med hjälp av musikexempel, gamla inspelningar från 1900-talets början, och spel på sin klarinett, visar han olika stilriktningar, låttyper, berättar om framträdande musiker och ger en uppfattning om ursprunget som bruksmusik.

Lars Ydgren har tidigare föreläst och gjort workshops för bland andra Uppsala Universitet, Kungliga Musikhögskolan, den internationella klezmerfestivalen i Kazimierz Dolny, Polen, Sensus, Wiks Folkhögskola, Tellus Bio och Unionen.

Kontakt: lars@denflygandebokrullen.nu, tel. 073-935 22 24

Biografbaren öppen under kvällen. Tel 016-12 00 40.

Huvudarrangör: Lars Ydgren i samarbete med Patrik Kolar, Eskilstuna Jazzklubb och ABF
 
Mera text och musik hittar man på:
https://www.facebook.com/events/442844083135696/

upp

Lördag 27 april kl 20.00 – Konserthallen
Lill Lindfors och Anders Linder med Mats Norrefalk och Claes Crona Trio

De möttes av en fullsatt salong i Konserthallen och stående ovationer två gånger om, när de senast framträdde där tillsammans i mars 2014. Succén var från början given för den gamla och strävsamma konstellationen Lill Lindfors och Anders Linder. De framträdde faktiskt för första gången tillsammans för mer än 50 år sedan. De har sedan dess framträtt var och en i hur många sammanhang som helst. Numera spelar det ingen roll i vilka sammanhang som Lill Lindfors och Anders Linder framträder. Det resulterar alltid i publiksuccé.

Hela Sverige har ett slags relation till Lill Lindfors och hela Europa tappade hakan, när Lill tappade kjolen i Melodifestivalen 1985 - Lill med sin magiska och sensuella utstrålning, som det är svårt att värja sig mot. Lill är en av våra mest mångfacetterade och folkkära artister. Som sångerska har hon klätt väggarna med ett flertal guldskivor. Hennes TV-shower har fått Montreux-rosor. Hon har producerat flera One Woman Shows, skrivit barnböcker, medverkat i revyer, musikaler. filmer och teaterpjäser. År 1998 blev hon utnämnd till svensk UNICEF-ambassadör och hon har ett brinnande engagemang för utsatta barns och flickors utbildning i världen. Lills artisteri är genom lyst av sångglädje och musikalitet. Med sin värme, generositet och humor har hon genom åren skapat en publikkontakt, som är unik. Lills framträdanden är präglade av frihet och lek, ödmjukhet och glädje, allt med en stark vilja till förnyelse. Lill tillhör som bekant en av Sveriges ”bredaste” artister och det bevisar hon i den här konserten, som består av bland annat latinmusik, kända standardlåtar, musik från egna skivor och mycket humor. Hon kommer även att sjunga en hel del av Cornelis Vreeswijk, Olle Adolphson och Evert Taube. Vi får naturligtvis också höra Du är den ende och Musik skall byggas.

Även gästartisten Anders Linder har många strängar på sin lyra. På visitkortet kan han bland annat skriva cabaréartist, barnunderhållare, filosof, miljökämpe, sångare och jazzmusiker. Vi avstår här från att nämna mera, vilket dock framgår av hemsidan www.anderslinder.com 

De framträdde, som sagt var, för första gången tillsammans redan för mera än 50 år sedan. Numera spelar det ingen roll i vilka sammanhang som Lill Lindfors och Anders Linder framträder. Det resulterar alltid i publiksuccé. Anders och Lill är alltså ett musikaliskt radarpar sedan ungdomens da´r och de bjuder här på en blandad repertoar, som präglas av stor lekfullhet och mycket humor. Och att det svänger, det kan vi lova, mycket tack vare deras övriga radarpartners - den mångsidige gitarristen och sångaren Mats Norrefalk samt Claes Crona - flygel, Johan Granström - bas och Johan Löfcrantz Ramsay - trummor. Bättre sällskap än så kan man faktiskt inte få.

upp

Onsdag 17 april kl 19.30 – Contrast
Hacke Björksten – Ulf Johansson Werre – Hans Backenroth – Ronnie Gardiner

Tenorsaxofonisten Hacke Björksten räknas till legendarerna inom svensk jazz och en av pionjärerna när det gäller den moderna jazzen. Han hördes i början av 50-talet i Göteborg i kretsen runt Bengt Hallberg, Jan Johansson med flera. Han tilldelades Gyllene Skivan 1956 och har sedan dess lett åtskilliga grupper och spelat in ett antal skivor i eget namn.

Sedan 2010 leder Hacke en trio med pianisten och trombonisten Ulf Johansson Werre och basisten Hans Backenroth – två stora profiler inom svenskt jazzliv. Trion spelade 2012 in skivan ”Top Three”, som fick strålande recensioner och i år gör gruppen några exklusiva spelningar då den gästas av trumnestorn Ronnie Gardiner.
Ronnie är en amerikansk jazztrummis som spelat med de största inom jazzen. Han bor sedan flera år i Sverige och är en annan legendar på jazzscenen. Har bl a ett rum i sitt namn på Nalen och en egen stipendiefond för unga musiker.
Han råkade ut för en djup livskris när hans hustru blev mördad. Ett speciellt möte återgav honom livslusten och han ville använda sina kunskaper för att hjälpa andra.

Att spela trummor kräver samspel mellan hjärnans olika centra bl a när det gäller motorik, koordination, minne, rytmkänsla och uthållighet. Studier av medicinsk litteratur tillsammans med kontakter med neurologisk expertis ledde fram till Ronnie Gardiner Method (RGM) för rehabiltering av neurologiskt skadade patienter, t ex strokedrabbade, idag en internationellt erkänd behandlinsform.
Ronnie delar nu sin tid mellan arbete med RGM och musiken.
Vår scen är en av de utvalda när dessa stora jazzröster samlas – ett unikt tillfälle. Repertoaren består av standards från jazzen guldålder.

upp

Fredag 12 april kl 20.00 – Eskilstuna Teater
Melanie Scholtz och Peter Asplund med Claes Crona Trio

Sångerskan Melanie Scholtz (New York) och världsartisten Peter Asplund på Teatern

Internationellt renommerade artisterna Melanie Scholtz och Peter Asplund besöker Teatern i Eskilstuna på en exklusiv turné tillsammans med den inte mindre internationellt turnerande Claes Crona Trio. Sångerskan Melanie Scholtz ”upptäcktes” av Peter Asplund, när han var på resa i Sydafrika och som han själv säger: ”Jag föll då pladask för hennes unika röst och speciella sound”.

Den i New York numera baserade sångerskan Melanie Scholtz, som för övrigt är född och uppvuxen i Sydafrika, är ännu en gång ute på en Europaturné. Med fem egna album bakom sig passar hon då också på att besöka Sverige igen. Hon har vunnit ett flertal priser som såväl jazzsångerska som kompositör. Melanie har som sagt var tidigare turnerat i Europa på scener i Tyskland, Frankrike, Portugal, Spanien, Holland, Tjeckien, Slovakien, Norge och även i Marocko. Spelar piano gör hon sedan 5 års ålder och hon utbildade sig i klassisk sång vid Eon Group innan hon fullföljde en Opera Diploma Cum Laude vid universitetet i Kapstaden år 2000. Hon har samarbetat med flera internationella musiker och bland annat med sångarna Bobby McFerrin och Kurt Elling, de kanske allra främsta manliga jazzsångarna på vår planet.

Trumpetaren, sångaren, kompositören och arrangören Peter Asplund är en av vårt lands allra främsta och mest betydande inom svensk jazz i likhet med Nils Landgren och Magnus Lindgren. Han har turnerat och framträtt i hela världen. Vi har haft förmånen att under åren få höra honom i flera olika sammanhang på olika scener i Eskilstuna och han behöver egentligen ingen närmare presentation såsom en av våra verkligt stora jazzmusiker. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har gett ut ett flertal soloskivor. Han har även medverkat som solist på skivor med andra svenska artister som Kent, Lisa Ekdahl, Björn Skifs, Lena Philipsson, Ainbusk Singers, Robert Broberg och även på scen med Viktoria Tolstoy, Alice Babs och Monica Zetterlund för att bara nämna några namn. Han spelade och turnerade tidigare dessutom regelbundet med Bo Kaspers Orkester. Internationellt är listan minst lika lång med bland andra Toots Thielemans, Herbie Hancock, McCoy Tyner, Martial Solal, Diana Krall, Mel Lewis, Randy Brecker och Bob Brookmeyer.

På scen i Eskilstuna sågs och hördes han nyligen ett flertal gånger med sin stora produktion ”The Christmas Feeling”. Peter leder också storbandet ”Blue House Jazz Orchestra” (husband på Stockholms Konserthus) tillsammans med Magnus Lindgren. Under sin uppväxt i Södertälje spelade han för övrigt under flera år tillsammans med Eskilstunabekanta bröderna Johan och Marcus Lewin. Han har gjort åtta album i eget namn, nominerats till Grammis och även vid två tillfällen belönats med OrkesterJournalens Gyllene Skivan för årets bästa svenska jazzutgåva, dels ”Lochiels Warning” och dels ”Asplund meets Bernstein”. Listan över Peters meriter kan egentligen göras hur lång som helst.
År 2007 överraskade Peter Asplund jazzvärlden. Han gjorde debut som jazzsångare och seglade snabbt upp som en av Sveriges främsta jazzsångare i Frank Sinatras och Mel Tormés swingmättade fotspår. Efter en scatduett med sångerskan Deborah Brown konstaterade hon kort och gott, att han borde göra en platta – för att visa hur manlig jazzsång ska låta.
Vi får höra såväl standardlåtar som material från Melanie Scholtz´s egen penna. Vi får till och med höra henne sjunga ”click song”, som en gång sydafrikanska Miriam Makeba lärde oss att tycka om.

På scenen hör vi alltså Melanie Scholtz tillsammans med Peter Asplund - trumpet och sång, Claes Crona - piano, Hans Andersson - kontrabas och Johan Löfcrantz Ramsay – trummor – en trio, som egentligen är värd sitt eget kapitel.

Se och hör även på hemsidorna för Melanie Scholtz och Peter Asplund med för ännu fylligare information

upp

Onsdag 3 april kl 19.30 – Contrast
Bernt Rosengren Quartet med Christina Gustafsson

På julafton 1937 fick alla musikälskare i allmänhet och jazzälskarna i synnerhet en fantastisk julklapp, utan att veta om det just då. Men 17 år senare hade Bernt Rosengren skrivit sina första arrangemang och fick, med Ungdomsorkestern, resa till jazzfestivalen i Newport. Idag räknas Bernt Rosengren som en av de största inom svensk jazz någonsin. Ett bevis på detta är att han vid fem tillfällen, i eget namn, belönats med jazztidskriften Orkesterjournalens ”Gyllene Skivan”. Dessutom har han en gång delat utmärkelsen som medlem i gruppen, Bernt Rosengren–Nisse Sandström Quintet.

Bernt är primärt känd som en personlig och alltid lika hörvärd tenorist. Men han är dessutom en utsökt flöjtist, originell kompositör och en högst kunnig och begåvad arrangör. Det har med åren hunnit bli ett stort antal album med olika konstellationer, ”Songs” är Bernt Rosengren kvartetts fjärde album med det manskap som gästar EJK och Contrast och som har omgivit honom de senaste tio åren. Stefan Gustafsson spelar piano, Hans Backenroth bas och Bengt Stark trummor.

På senare år har kvartetten även knutit till sig sångerskan Christina Gustafsson som gästsångerska.
Christina är en av Sveriges främsta jazzsångerskor. Hon har beskrivits som en jazzens vårvind och är förutom sångerska också kompositör, arrangör, producent och pedagog.
Christina Gustafsson är född och uppvuxen i Värmskog, Värmland, och kommer från en musikalisk familj – även hennes syster Rigmor Gustafsson är verksam som sångerska.
Efter studier på Birkagårdens Folkhögskola flyttade hon till New York för att studera jazzsång och komposition. Hon tog examen 1996 och studerade sedan till sång/improvisationspedagog på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Under åren i New York träffade Christina de musiker som hon bildade Christina Gustafsson Quartet med, sin första jazzkvartett. Bandet spelade på jazzklubbar på Manhattan. Några av de svenska musiker som Christina Gustafsson mötte i New York flyttade tillbaka till Sverige och bildade Gustafssons svenska kvintett 1996. Bandet spelade på jazzklubbar medan Christina Gustafsson utbildade sig på Musikhögskolan mellan 1996-1999. Debutalbumet ”Moments Free” släpptes 2007 och mottogs med strålande recensioner. Recensionerna hyllade de egna kompositionerna och Gustafssons glasklara frasering.

upp

Torsdag 21 mars kl 15.00 – Eskilstuna Teater • OBS! Tiden!
Peter Lind and the Cabaret Band – ”Från Harlem till Nalen”

”Från Harlem i New York till Tranås i Småland är faktiskt en ganska lång väg” – eller hur var det med det där egentligen? Var vägen verkligen så lång mellan det stora landet i väster med skyskrapor, nattklubbar och hårdingar i trenchcoat med kragen uppfälld och det barrskogsblyga, lite bortkomna Sverige med den lokala dansbanan som samlingsplats? En sak är säker. Ända fram till 1960-talet stod USA för allt som var nytt och spännande inom musik, mode och livsstil.

I Sverige lyssnade artister och låtskrivare förundrat på allt som kom från USA och försökte göra efter så gott man kunde. Och det var inte enkelt alla gånger. Vissa amerikanska artister blev folkkära, medan andra blev utskällda – varför var det så? I denna föreställning bjuder Peter Lind and the Cabaret Band på låtar och skrönor från en tid när USA var en romantisk dröm för många och en lastens och lustans högborg för andra. Så bered er på en nostalgitripp där vi besöker lönnkrogar, folkparker och danspalats – varmt välkomna på vår resa från Harlem till Nalen med hjälp av Peter Lind - trumpet, Eva Forsgren - sång, Jens ”Jesse” Lindgren - trombon, John Högman - tenor- och sopransax, Petter Carlson Welden - piano, Kjell Grundström - kontrabas samt Björn Sjödin - trummor.

Entré med särskild rabatt för pensionärer och medlemmar i Eskilstuna Jazzklubb.
Se även hemsidan www.bjorntjanst.com med fyllig information

upp

Onsdag 13 mars kl 19.30 – Contrast
Lena Willemark, Jonas Knutsson, Mats Öberg – ”Svenska låtar”

”Svenska Låtar” – Nytt album

”Den svenska visskatten har alltid varit närvarande i vårt musicerande och komponerande. En evig källa till inspiration. Nu har vi fått lust att spela in några av dessa pärlor på vårt alldeles eget sätt. Tiden känns mogen för att ta sig an några av våra mest älskade svenska låtar komponerade av favoriter som, Eva Dahlgren, Hjorth Anders, Marie Bergman, Ola Magnell, Cornelis Vreeswijk, Evert Taube med flera. Färgstarkt och vilt, subtilt och skört, försöker vi röra oss med både lätthet och tyngd i de personliga tolkningarna. I den här trion har vi ett samspel, som bara långtid och vidsträckt nyfikenhet kan skapa, men där var och ens röst också får lysa starkt”.

Svenska låtar släpps den 8 februari 2019 och redan tidigare har man släppt videon och singeln vid namn ”Gärdebylåten”.

Lena Willemark
Legendariska artisten Lena Willemark har kommit att bli en centralgestalt inom den svenska folkmusiken och är en banbrytande genreöverskridande sångerska.
Från sin uppväxt i Älvdalen bär Willemark med sig en unik musikskatt som hon tillägnat sig från sina läromästare. Färden och utforskandet av musiken fortsätter med oförminskad kraft, men folkmusiken är och förblir hennes vandringsstav.
Med åren har Willemark alltmer kommit att framstå som en av Nordens mest mångsidiga artister – mycket för sin unika förmåga att forma olikheter till en odelbar helhet.

Jonas Knutsson
Allt sedan flytten till Stockholm för studier på Musikhögskolan 1983 har Jonas fortsatt att sammanföra jazzens språk med folkmusikens i många olika konstellationer. Exempelvis med Elise Einarsdotter Ensemble, Enteli, Nordan, Stockholm Folk Big Band, Berger Knutsson Spering, Lena Willemark, Mats Öberg, Ale Möller, Nils Landgren, Johan Norberg med flera. Efter vägen har barytonsaxofonen också blivit en viktig del av Jonas musikaliska röst.
På senare år har Jonas arbetat med undervisningsprojekt på olika nivåer, skrivit beställningsverk och arrangemang för olika ensembler, producerat musik och konsertserier. Förutom nykomponerade solostycken för saxofon har Jonas också gjort en del bearbetningar av JS Bachs musik för saxofon.

Mats Öberg
Pianisten, multi-instrumentalisten och kompositören Mats Öberg är kanske mest känd som ena halvan av Mats & Morgan Band, och han har spelat med alla från Frank Zappa till Carola. Detta musikaliska under började sin bana redan vid nio års ålder. Idag räknas han som en av landets främsta improvisationsmusiker.

upp

Onsdag 6 mars kl 19.30 – Royal-Biografen
Amanda Ginsburg Band – ”Vill du fly med mig från varda’n?”

Amanda Ginsburg är utsedd till Grammisvinnare 2019 i kategorin ”Årets Jazz”

”Ett Stjärnskott på Jazzhimlen” har man kallat henne med albumet ”Jag har funderat på en sak”

Tilltalet är okonstlat och direkt, när Amanda Ginsburg rör sig mellan jazz och visa med en personlig närhet i både sina texter och musiken. Den albumdebuterande sångerskan har redan låtit tala om sig. Våren 2018 släppte hon en singel och i höstas ännu en. Fullängdaren ”Jag har funderat på en sak” innefattar båda singlarna med texter på svenska. Det är musik, som vinner mycket på just språket, men tilltalet är också musikaliskt okonstlat och direkt. Andra har gått före i samma spår – Sarah Riedel, till exempel. Men Amanda Ginsburg har sin egen timbre och en närhet till sin musik och sina texter, som känns distinkt personlig. En viss poppighet smyger sig osökt på, samtidigt som musiken ekar av samma gammelsvenska traditioner, som Jan Johansson och andra utvecklade på 60-talet.

Mycket har hänt sedan Amanda släppte sitt debutalbum i februari 2018. Först belönades hon med 4 av 5 i Dagens Nyheter. Sedan fortsatte framgångarna med Olle Adolphson-stipendiet och flera TV-inslag, såsom bland annat i SVT Gokväll och Allsång på Skansen. Hon har mottagit SKAPs Jazzpris och STIM-stipendium och nominerades 2018 till Årets Nykomling i P2 Jazzkatten med motiveringen: ”Skriver underfundig jazz på svenska och är en nutida efterföljare till storheter som Beppe Wolgers, Hasse & Tage och Monica Zetterlund.

Med skivan Jag har funderat på en sak fick Amanda Ginsburg 2018 sitt stora genombrott”. Hon har spelat över hela landet för tusentals besökare och avslutade hösten med fina recensioner och bejublade konserter för utsålda hus samt slutligen också Grammisnominerad för bästa Jazzalbum Hon åker nu åter ut på en lång turné och äntligen får vi höra henne i Eskilstuna med sitt band, som består av Filip Ekestubbe - piano, Ludvig Eriksson - bas och Ludwig Gustavsson - trummor.

upp

Fredag 1 mars kl 20.00 – Royal-Biografen
Claes Janson och Arnesen Blues Band – ”Ett ord till mina polare”

Claes Jansons nya platta ”Ett ord till mina polare” är en hyllning både till dom musikanter som fortfarande far runt på vägarna och dom som sagt adjö för gott. De nyskrivna texterna till sångerna har skrivits av Hasse Widmark och är tillägnade polaren Claes. Var kommer musiken ifrån, undrade Ingmar Bergman. Vart tar musiken vägen när alla sagt adjö, sjunger Claes.

Claes Janson, ett bluestroll har han kallats. Låt gå för det – eftersom kärt barn har många namn. Det innebär allt ifrån milda vindar till stormvarning. Håll i hatten! Skivrecensenten Andreas Lagercrantz skriver: ”Med fyrtio skivor bakom sig i grupp och som soloartist finns förstås ingenting mer att bevisa. Solodebuten kom så sent som 1989, där den stora hitten var Har du kvar din röda cykel, med text av Hans Widmark och musik av Anders Widmark, vilka också medverkar här.

Till nya skivan har Hans Widmark varit med och skrivit text till de flesta låtarna, vid några tillfällen i samarbete med någon av de andra låtmakarna. Genom skivan får man följa med på nedslag i sångarens liv och han har skrivit kommentarer om varje låt. Till exempel Fyris river handlar om första dagen på sommarlovet med hans son, vi bjuds med på en vandring genom höstens regn och råhet samt till en balkong i Abrahamsberg. Många platser passerar, både inre och yttre, som det är lätt att känna igen sig i, också referenser till kända personer som Humphrey Bogart och Calle Schewen.

Musikaliskt är det lite av en karta över stilar som varit viktiga för Claes Janson genom åren: visa, jazz och blues, där huvudspåret genom de långa berättande texterna ändå är visor. Delikat arrangerat i olika stilar med många fina musiker.” Vi bjuds på en konsert med ett tungt och svängigt Hammond B3-gung med sångaren Claes Janson och Arnesen Blues Band, som i år går in på sitt sextonde år som grupp och ses och hörs här med Thomas Arnesen - gitarr och sång, Andreas Hellkvist - Hammond B3-orgel, Björn Lundquist - bas samt Ola Ragnar - trummor.

upp

Onsdag 20 februari kl 19.30 – Contrast
Spicy Advice Ragtime Band

Om du gillar härlig gammal tradjazz skall du komma och lyssna på detta band, som spelar såväl en avspänd som energiladdad New Orleans-jazz. Tradjazzen utvecklades under tidigt l900-tal men jazzstilen kom lite i skymundan under swing-eran men fick ett uppsving under l940-talet, med inspiration från musiker som Bunk Johnson, Louis Armstrong m fl. Spicy Advice Ragtime Band har under de senaste 25 åren utvecklats till ett av Europas hetaste jazzband, där bandmedlemmarna spelar jazz i alla dess former. De är flitigt engagerade på jazzklubbar och festivaler. De har producerat sex cd-skivor, haft framträdande i TV-shower men också varit framgångsrika i flera musiktävlingar.
Under 2017 hade de t.ex. konserter med temat 2017 – 100 år med jazz på skiva med repertoaren från Original Dixieland Jazz Band. Kom, lyssna och njut av detta band som framhåller att ”de är ett band och ett koncept i rörelse, ständigt strävande efter förfining och utveckling”. Du kommer inte att lämna konserten oberörd!

Spicy Advice Ragtime Band består av Joakim Falk – trumpet; Håkan Persson – trombon; Selma Falk – sång; Adam Falk – klarinett och tenorsax; Gunnar Åkerhielm – piano; Jacob Ullberger – banjo; Niklas Wennström – bas och Jonathan Leidecker – trummor.

upp

Onsdag 13 februari kl 19.30 – Contrast
S.H.O.P. – Söderlind Hellkvist Organjazz Project

Gitarr och Hammond B3 med Lesliekabinett - Erik Söderlind och Andreas Hellkvist - två jazzmusiker i samma generation, båda med en stark personlig röst på respektive instrument. På många sätt själva stilbildare och ofta sedda som arvtagare till äldre förebilder. Med sig på trummor har de Ali Djeridi som inte heller behöver någon närmare presentation. Ali och Andreas spelar f.ö. orgeljazz tillsammans med Karl Olandersson i den uppmärksammade gruppen Trinity.

En gemensam nämnare för alla tre är kärleken till den orgeljazz som gjordes populär på 50 – och framförallt 60-talet. Amerikanska förgrundsgestalter är Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Jack McDuff och många andra, och i Sverige förstås Kjell Öhman. Bland gitarrister är de stora förgrundsgestalterna Wes Montgomery, George Benson och Kenny Burrell.

Detta projekt är en hyllning till dem, musikaliskt med soundet av den klassiska sättningen gitarr-orgel-trummor, med repertoaren hämtad från genrens guldår. Och till detta driv och råsväng, som bidrog till att popularisera stilen, tillsammans med den individuella musikaliska finessen som är pricken över i.
Allt präglas av inlevelse, virtuositet och lekfullhet och en äkta Hammond B3 med Lesliekabinett hanterad av Andreas Hellkvist ger också en visuell upplevelse.

Andreas Hellkvist - Hammond B3 med Lesliekabinett, Erik Söderlind - gitarr och Ali Djeridi trummor.

upp

Onsdag 30 januari kl 19.30 – Eskilstuna Teater
Lars Gullin – 90 år – och andra välkända jazzprofiler hyllas av Bertil ”Jonas” Jonasson i och med Peter Stensons Kvartett och RetroJazzGruppen

Förköp av biljetter from 28/1 hos Stadsbiblioteket i Eskilstuna

Eskilstuna Jazzklubb fyller i år 40 år (1979-2019)

En hyllning till Lars Gullin (90) och några andra välkända jazzprofiler

Lasse Gullin, en av jazzvärldens största barytonsaxofonister, skulle ha fyllt 90 år den 4 maj förra året. Vi hyllar honom genom att bjuda in baryton- och tenorsaxofonisten Bertil ”Jonas” Jonasson i Peter Stenson kvartett att tolka ett knippe Gullin-låtar under konsertens första set. Med sig i kvartetten har han Göran Söderlund - piano, Björn Jónsson - kontrabas och Peter Stenson - trummor.

”Jonas” Jonasson har alltsedan han hörde den första Getz-skivan i mitten av 50-talet älskat jazzmusik och ser än i dag saxofonisten Sten Getz som en viktig förebild. Han hyser även en speciell förkärlek för Lars Gullins musik och får i dag anses vara landets främsta tolkare av den samlade musikskatten efter Gullin. ”Jonas” Jonasson är en välkänd solist i jazzkretsar. Hans solospel kännetecknas av mjuk, lyrisk frasering och en härlig swingkänsla. Han har spelat med många musiker i Sveriges jazzelit, bland dem Jan Allan, Erik Norström, Magnus Lindgren, Kjell Öhman, Hans Backenroth och Jocke Ekberg. ”Jonas” har medverkat på ett flertal skivor och spelat in fyra CD i egen regi.

Efter paus tar RetroJazzGruppen vid med hemmasonen Leif Linnskog på tenorsaxofon i spetsen. Med sig i RetroJazzGruppen har han västeråsarna Jan Eriksson gitarr, Björn Jónsson kontrabas och Peter Stenson trummor. Nu skruvas trycket upp några hack, för nu handlar det om robust 50-talsjazz med fokus på hardbop. Efter en handfull avverkade låtar träder konserten in i en tredje fas i och med att Jonasson och Söderlund ansluter. De två kvartetterna blir nu en sextett, som levererar ett antal jazzstandards, och flera friska tenordueller utlovas. Andra set rymmer musik av sådana giganter som Sonny Rollins, Gerry Mulligan, Gene Ammons, Sam Jones, Cole Porter och Van Morrison för att nämna några.

upp